Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Yunlan Lìao från Portland i Oregon i USA vet inte hur hon ska ta sig hem från Arlanda.

Ilska och förtvivlan hos SAS resenärer

Ilska, uppgivenhet och en mycket långsam kö. De strejkdrabbade resenärerna på Arlanda frågar sig samma sak: Kommer jag i väg? Svaret från SAS: Nej, alla lär inte komma i väg.

Yunlan Lìao från USA är nära tårarna. Hon ska hem till Portland, Oregon, men hennes flyg till Paris där hon ska byta är inställt på grund av strejken. Hon är mycket upprörd, och trött. Säger att hon bara sovit en timme under natten.

Och hon är väldigt, väldigt arg på resebyrån där hon bokat sin resa. Av den fick hon beskedet att flyget skulle lyfta som planerat från Arlanda – medan SAS konstaterar att det är inställt.

- De behandlar mig som skit, som en hund eller något, utbrister Yunlan Lìao förtvivlat i den långa kön till SAS-disken på Arlandas terminal 5.

Gratis fika

En bit därifrån sitter Elsa Lönnberg, 20 år, och Christoffer Weil, 22, på några stolar. De ska på en vandringsresa till Skottland med sin klass från Mariannelunds folkhögskola.

- Vi chansade och åkte från Småland i natt, klockan två, säger Elsa Lönnberg.

- Det ser lite osäkert ut. Vår ledare står i kön. Vi tror och hoppas på att vi ska bli ombokade till ett annat flygbolag, men vi vet inte. Så vi får sitta och vänta här. Men det finns gratis fika, så det är ju positivt, tillägger hon.

De räknar med att resa med olika flyg om de ens kommer i väg.

- Det känns lite halvjobbigt, säger Christoffer Weil.

- Den största grejen på hela terminen är resan till Skottland.

Bra och dåligt

I kön står prästen Ronny Nygren, 50. Även han reste till Arlanda på vinst och förlust under natten, från Hjo i Västergötland, med hopp om att komma i väg till Rom tillsammans med kyrkans ungdomsgrupp.

- Vi vill gärna komma i väg. Eftersom de ska boka om biljetter när det är strejk så chansade vi och åkte upp hit, säger han.

Ronny Nygren är kluven till strejken.

- Jag tycker att det är både bra och dåligt. Bra för de arbetsförhållanden de slåss för, men sedan kan man kanske fundera på de 13 procenten jämfört med vad andra svenskar som jobbar har i lön. Det är tudelat, säger Ronny Nygren.

Tredje part drabbas

Åke Danemar, 74 år från Lidingö, är på väg till S:t Petersburg på en gruppresa. Gruppen har fått tipset av resebyrån att ta sig till Arlanda för att försöka få en ombokning av resan.

- Jag har väntat i ungefär en och en halv timme. Jag visste att flyget var inställt, men vi fick rådet att åka hit ändå.

TT: Vad tycker du om strejken?

- Det är alltid tredje part som drabbas. Men jag har ingen åsikt om strejken, säger Åke Danemar.

SAS har mycket personal på plats, som pratar med drabbade resenärer och serverar kaffe och mackor. Även bolagets kommunikationsdirektör Karin Nyman är där.

- Det här är extrema nivåer vi pratar om. Det är 72 000 kunder som drabbas av den här strejken. Det säger sig självt att det med så stora volymer inte finns möjlighet att inte få stora störningar, säger hon om att det blivit köer trots att SAS informerat sina resenärer om strejken och de inställda flygen.

- Många är såklart bekymrade över att inte komma i väg i dag.

TT: Hur är möjligheterna att få i väg alla med andra bolag?

- Det är inte jättelätt, måste vi säga. Det är fullt i systemet. Vi bokar om på de platser som finns på andra bolag. Men att svälja de här 72 000 kommer naturligtvis inte att gå helt och fullt och smärtfritt.

Rättad: I en tidigare version angavs fel efternamn på en av de intervjuade.