Ikea Kanada har i samband med landets Pride-månad lanserat en rad färgglada soffor, inspirerade av olika Prideflaggor, som även inkluderar transgender, icke-binära och asexuella.
De tio sofforna, under kampanjen ”Love seats”, har skapats av designers och innehåller allt från gigantiska volanger till färgstarka mönster och plastblommor.
LÄS MER: Ikea-vd fälls i spionskandal – miljonböter
En rad flaggor har också tagits fram, bland annat den orange/röd/vita/lila lesbiska flaggan samt den pansexuella, som är rosa, gul och blå.
"Pride är mer än en regnbåge, säger Ikea Kanada som beskriver sofforna som ”en plattform för att fira identitet och att dela berättelser om kärlek”, skriver Ikea i ett uttalande.
Twittrare: ”Plågad”
De iögonfallande kreationerna har inte gått obemärkt förbi.
Framför allt den lila och rosa ”bisexuella soffan”, har väckt debatt i sociala medier. Ovanpå sofftyget har ett lager av handformade tygstycken sytts på, och armstödet påminner om verkliga armar.
LÄS MER: Ikea öppnar småbutiker
En twittrare säger sig vara ”plågad” av soffan. En annan skriver att den påminner om rekvisitan från en skräckfilm.
Det text som skrivits in på soffans ryggstöd – ”När du ändrar ”eller” till ”också”, tror ingen dig” – har också väckt reaktioner:
"Jag både älskar och hatar bi-soffan. På sätt och vis är orden det jag gillar minst. De är konstiga och får en att tänka på bi-fobi, medan de andra sofforna bara är vackra”, skriver en Twitteranvändare.
okay the bisexual ikea couch is odd can we talk about the nonbinary bondage couch now pic.twitter.com/5QsAIELCVm
— knox (@showponyboyx) June 29, 2021
Först i världen med samkönat par i tv-reklam.
Personen bakom texten, spoken word-poeten Brian Lanigan, skriver på Twitter att den kommer från en dikt han skrev som femtonåring, baserat på den misstro han möttes av som bisexuell.
Han skriver vidare att händerna är tänkta att ”representera publikens reaktion, speciellt andra bisexuella som kommer fram efter mina framträdanden och delar sina historier med mig.”
LÄS MER: Ikea inför skyltar med samkönade föräldrar
Det finns dock inga planer på att faktiskt sälja sofforna, även om vissa uttryckt önskan om att köpa dem. Tillsvidare visas de bara upp i utvalda kanadensiska Ikea-varuhus.
I en kommentar skriver möbeljätten att man har en lång historia av att stödja hbtq-rättigheter. 1994 var man först med att visa ett samkönat par i en tv-reklam.
Fick kritik för att ha raderat kvinnor ut katalogen
Tidigare i år uppdaterade Ikea i Australien sin skyltning på sina parkeringsplatser, som nu även föreställer samkönade par.
Möbeljätten är dock inte lika progressiv på alla marknader. Ikea fick till exempel stark kritik efter att man 2012 producerade en Ikea-katalog där man tagit bort alla kvinnor på bild, för den saudiarabiska marknaden.
Inter IKEA Systems BV, som ansvarade för katalogens framställning, beklagade det inträffade i ett pressmeddelande:
”Det är inte den lokala franchisetagaren som har exkluderat kvinnor från dessa bilder. Felet har skett i arbetet med att ta fram förslaget till Saudiarabien. Vi har övergripande ansvar för katalogen och tar också på oss ansvaret för detta fel.”
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.