Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Ikeakatalogen går i graven

I 70 år har den varit en del av inredningen i svenska hem. Men nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.
– Det är ett väldigt rationellt, men också ett känslomässigt beslut, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.

Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli något av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushåll. Men den katalog som gavs ut i augusti i år blev den sista. Förändrade vanor och sätt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.

– Konsumentbeteenden har förändrats dramatiskt. Katalogen används mindre och mindre. Innehållet är något människor har älskat, men de vill ha det på ett annat sätt, säger Konrad Grüss.

LÄS MER: Vinstfall för Ikeas Ingka Group

”Hittar nya sätt att kommunicera”

De senaste åren har Ikea provat olika format för katalogen och nya sätt att distribuera den. Men när försöken summeras har man landat i att nu är rätt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer därmed inte heller finnas i en digital version.

Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en väldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsätta att produceras i stor utsträckning.

– Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sätt att kommunicera med våra kunder, säger Konrad Grüss.

Eva Ossiansson är varumärkesexpert och forskare vid Handelshögskolan i Göteborg. Hon liknar Ikeakatalogen vid en bibel som nästan alla svenskar hade hemma en gång i tiden.

– Man tänker ju på den här tjocka katalogen som man satt hemma och bläddrade igenom för att se vad det hade kommit för nyheter. Och det fanns ju en tid när den låg i nästan var man och var kvinnas hem. Den har varit något specifikt och unikt som vi förknippar starkt med företaget Ikea, säger hon.

– Ta bara det faktum att många satte upp skyltar på sina dörrar där det stod ”ingen reklam, men gärna Ikeakatalogen”. Det säger ändå något om vad den har betytt för oss.

Porträttbild av Eva Ossiansson.
Eva Ossiansson, varumärkesexpert och forskare vid Handels i Göteborg, menar att beslutet att lägga ner katalogen är väl tajmat. Bild: Erik Abel

Samtidigt menar Eva Ossiansson att samhället blir allt mer digitalt, och en katalog som kommer någon gång per år är inte aktuell särskilt länge.

– Innehållet har ju förändrats och nu på sistone har det varit mer av en inspirationskatalog. Och du kan inte inspirera bara en gång om året. Det här blir en naturlig omställning. Man följer med kunden dit de söker och tar till sig information, och man kan dessutom göra det snabbare och utan att behöva lägga ut en massa pengar och tid på distribution. Dessutom går det inte åt en massa papper, så det kanske är mer hållbart att kommunicera med oss via nätet.

Corona har skyndat på beslutet

Coronapandemin har skyndat på den digitala utvecklingen på många sätt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett år till, enligt Konrad Grüss, men beslutet har varit på gång under flera års tid.

– Vi har arbetat med det här i flera år för att komma fram till rätt beslut för framtiden. Man skulle kunna säga att pandemin har påskyndat beslutet. Men vi är väldigt långsiktiga i alla beslut vi tar, säger han.

Eva Ossiansson menar att det är ett väl tajmat beslut med tanke på pandemin.

– Om du någon gång ska göra en sådan här förändring är det nog i år, när vi har tvingats ändra vårt köpbeteende i lite snabbare takt än många kanske varit vana vid eller önskat. Till och med de mer skeptiska har nog börjat handla mer på nätet. Så det är klart de kommer med beskedet nu, säger hon.

LÄS MER: Då öppnar Ikeas första second hand-butik

Ska investera

Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nå ut. Men även butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt Grüss.

Konrad Grüss nämner ingen exakt siffra men säger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom åren. Han är samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.

– Det här är pengar vi kommer att investera i våra andra kanaler, såväl existerande som nya.

År 1951 satte Ikeas grundare Ingvar Kamprad själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen med brun klädsel.

År 2000 lanserades både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.

År 2001 var det premiär för Ikeas e-handel i Sverige och Danmark.

År 2012 fick katalogen ta emot kritik efter att Ikea suddat ut kvinnorna i den saudiska versionen. Året efter gjorde dock kvinnorna come back.

År 2016 distribuerades Ikea-katalogen i 200 miljoner exemplar, den högsta noteringen någonsin. Katalogen trycktes i 69 olika versioner på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Källa: Ikea/SVT