Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter Ikea, och Inter Ikeas koncernchef Torbjörn Lööf.
Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter Ikea, och Inter Ikeas koncernchef Torbjörn Lööf.

Ikea satsar på klimatsmart utan pekfinger

Köttbullar och varmkorv försvinner inte från Ikea. Men köttet får större konkurrens. Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, vill att fler får upp ögonen för mer hållbar kost. Och om två år ska alla sugrör och andra engångsprodukter i plast vara borta.

ANNONS
|

- Vi har inte haft en så uttalad strategi och ett helhetstänk som nu, säger Torbjörn Lööf till TT.

Nittio procent av vattenförbrukningen vid diskhon sägs minska när ett särskilt munstycke – som lanseras hos Ikea i augusti nästa år – sätts på kranen. I stället för att låta vatten forsa ur kranen blir det en strilande effekt, som en vattenspridare med ett pulserande stänk.

ANNONS

- Den bygger på att man också använder luft, och det behövs inte mer vatten för att man ska bli ren när man tvättar händerna, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef vid Inter Ikea, till TT när hon demonstrerar den i Älmhult.

Fem av Ikeas 49 marknader har i dag solpaneler i sortimentet och nu satsar företaget på att ytterligare 24 marknader globalt ska sälja solpaneler före 2025.

- Kan vi hjälpa till, tillsammans med andra i den branschen, att folk sätter solpaneler på sina hem och genererar egen energi så kan det växa fort och kraftigt, säger Torbjörn Lööf.

"Inte vara tråkigt"

Att den nya hållbarhetsstrategin mot 2030 skulle kunna uppfattas som att företaget skriver kunder på näsan om ett klimatsmartare beteende ser varken hållbarhetschefen eller koncernchefen.

- Hållbarhetstänkandet har haft en ton att vara tråkig och pekfingeraktig i sig, men vi tänker att det inte alls är så. Vi vill ändra på det. Det ska inte vara tråkigt, allt är inte brunt och gjort så att man ser att det är återvunnet, säger Lena Pripp-Kovac.

ANNONS

Och en mer växtbaserad meny, för att minska köttkonsumtionen, tror de också att kunderna är redo för.

- Allt handlar ju om receptet, att göra det gott, säger Torbjörn Lööf.

- Det är en vanesak för människor, har man inget alternativ tänker man inte på det. Men får man ett alternativ så upptäcker man det, det ser vi på våra vegetariska bullar i restaurangen.

Köttbullen begränsade

Signaturrätten på Ikea – köttbullar med potatis, sås och lingonsylt – kommer aldrig att försvinna. Däremot ska det vegetariska utbudet öka och konkurrera.

- Tidigare fanns bara vår berömda köttbulle, och då begränsade vi ju samtidigt alternativen, säger Torbjörn Lööf.

ANNONS

Målet med hållbarhetsplanen är att kunder inte ska behöva tänka på miljön när man handlar eller äter på lkea, utan att det är Ikea som ska göra jobbet.

- Ambitionen är att allt ska vara som tidigare för kunderna, men med vetskapen att det också har en positiv betydelse för miljön, säger Lööf.

Möbeljättens ansvar i klimatfrågan beskrivs som en förutsättning för att kunna växa och nå en nästan tredubblad marknad om sju år.

- Vi är helt övertygade om att den inriktning vi tar inte bara är nödvändig på grund av planetens begränsade resurser, utan vi tror att det i framtiden är avgörande för de företag som finns kvar då, säger Torbjörn Lööf.

TT

Fakta: Ikeas hållbarhetsstrategi

Ikea presenterade sin globala hållbarhetsstrategi under det återkommande eventet Democratic Design Days i Älmhult. Målet med strategin är att Ikea år 2030 ska ha en positiv påverkan på människor och miljö samtidigt som Ikea växer.

Här följer några av planerna:

• Produktdesignen ska utgå från så kallade cirkulära principer, med målet att bara använda förnybara och återvunna material.

• Göra det enklare för kunder att ta hem sina varor, ta hand om dessa och ge inköpen ett fortsatt liv.

• Att senast år 2020 ta bort alla engångsartiklar i plast från Ikea-sortimentet samt på restauranger för kunder och medarbetare.

• Erbjuda fler växtbaserade alternativ i restauranger och caféer.

• Solpaneler ska finnas till försäljning på 29 marknader senast 2025.

Vissa av målen gäller enbart Ikea-koncernen med 363 varuhus på 29 marknader. Totalt finns just nu 418 varuhus på 49 marknader, som drivs under franchise-avtal.

Källa: Ikea

ANNONS