Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Ikea i nytt samarbete med Ben Gorham

Doftgurun Ben Gorham, grundare av det svenska parfym- och designermärket Byredo, har skapat 13 nya dofter tillsammans med Ikea. Kollektionen kommer att lanseras den 6 november på Ikeabutiker världen över.

På torsdagen avslöjade Ikea att man lanserar sin nya kollektion ”Osynlig” i samarbete med en av världens mest kända doftkreatörer – Ben Gorham, grundare av Byredo.

Tanken bakom serien med 13 dofter är enligt Ikea att ”förbättra livet hemma”. Dofterna är, enligt varuhuset, fördelade i tre doftfamiljer – blommig, träig och fräsch.

– Doft är en mycket relevant del av hemmet och det skapar en känsla av komfort och trygghet. Vi försöker utveckla en mängd av dofter som stärker idén att alla har olika relationer till en doft, och ingenting är rätt eller fel, säger Ben Gorham i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Ikeas yoga-kampanj får kritik: ”Hånar spirituella utövanden”

LÄS MER: Ikea öppnar egen second hand-butik

Lanseras i november

Ben Gorham startade företaget Byredo 2015. Parfym- och designermärket har blivit ett världsomspännande dofthus med egna butiker i såväl New York som Stockholm. Omsättningen har växt snabbt och i fjol sålde bolaget produkter för nästan 650 miljoner kronor. Ben Gorham själv har dessutom deltagit i en rad stora samarbeten. Bland annat har han gjort Rosa bandet, och i dagarna släpptes ett samarbete med Peak Performance.

Ben Gorham, grundare av det svenska parfym- och designermärket Byredo. Bild: Johan Nilsson/TT
Ben Gorham, grundare av det svenska parfym- och designermärket Byredo. Bild: Johan Nilsson/TT

Det är knappast första gången Ikea släpper begränsade kollektioner från kända designers. Under fjolåret samarbetade man bland annat med Louis Vuitton-designern Virgil Abloh, vilket orsakade långa köer till möbelvaruhuset. Tillsammans med stjärndesignen Tom Dixon släppte man året dessförinnan kollektionen Delaktig.

Tidigare under hösten släppte man dessutom ett nytt samarbete med Lego, med fokus på ”lek och förvaring”.

LÄS MER: Därför sover folk utanför Ikea i Göteborg

LÄS MER: Så slår göteborgarna mynt av Ikeas design-samarbete

Kollektionen lanseras den 6 november 2020 på Ikeabutiker världen över och på varuhusets hemsida. Doftljusen säljs i tre olika storlekar och kommer att kosta mellan 49 och 299 kronor, enligt Ikea.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.