Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Streckkoden till den klassiska bokhyllan Billy pryder framsidan av tröjan. Bild: Ikea
Streckkoden till den klassiska bokhyllan Billy pryder framsidan av tröjan. Bild: Ikea

Ikea ger sig in i modebranschen – lanserar klädkollektion i Japan

De flesta är vana vid att kunna köpa en Billys bokhylla eller en Malm-byrå på Ikea. Nu lanserar breddar möbeljätten sitt sortiment – och börjar sälja kläder och modeaccessoarer. Åtminstone till de japanska kunderna.

Den som ska köpa en ny garderob kanske överväger ett besök på Ikea. Men är det nytt innehåll till garderoben som står på shoppinglistan så är det nog inte det svenska möbelvaruhuset som tankarna går till först.

Men i dagarna släppte Ikea sin första modekollektion – dock bara i Japan, vilket Resumé var först med att rapportera om.

– Vi riktar oss inte specifikt till modebranschen, men steget till kläder var främst ett sätt att föra IKEA närmare de många människorna i Japan, säger Satomi Arai, presschef på Ikea Japan, i en skriftlig kommentar till GP.

LÄS MER: Vinnare och förlorare när Ikea flyttar till stan

Kan ta fram fler produkter

Det är Ikea Japan som i samarbete med Ikea of Sweden har tagit fram en kollektion som man menar inspirerats av och gjorts för Tokyos invånare. Hittills består den av en t-shirt, en huvtröja, en tygpåse, ett paraply, två badhanddukar och två vattenflaskor. På hemsidan skriver man också att fler produkter är på gång.

Designen för det första släppet kretsar kring den blågula logotypen och streckkoderna på företagets produkter.

– Vi tar inte hänsyn till några konkurrenter inom modebranschen och har inte som mål heller att konkurrera med andra modeföretag, säger Satomi Arai.

LÄS MER: Så blir Ikeas nya varuhus i Kållered

Säljs endast i Japan

För de svenskar som är intresserade blir plaggen dock en utmaning att få tag på. Kollektionen ”EFTERTRÄDA” såldes initialt bara på Ikea Harajaku, beläget i ett Tokyo-distrikt som blivit känt för sin gatukonst och sitt unika mode.

På hemsidan förklarar Ikea beslutet.

”Mångfald är vad som gör Harajuku speciellt och vi ville representera denna kulturella smältgryta. Speciellt nu när vi är en del av kvarteret.”

Nu säljs kollektionen på alla Ikeas varuhus i Japan och online – men i nuläget finns inga planer på att ta den till Sverige.

LÄS MER: Här är Ikea-klassikerna som blivit dyrgripar

– Våra olika marknader arbetar enskilt efter sina egna förutsättningar, och just nu har vi i Sverige inte några planer på att följa efter Japans initiativ. Men vi inspireras ständigt av varandra och har för vana att jobba tillsammans mellan marknaderna, därför utesluter vi inte att detta kan bli aktuellt, säger Arvid Stigland, presskontakt på Ikea Sverige, i en skriftlig kommentar.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.