Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Icebug utmanar skojättar

Icebug startade ur frustration. Varför halka fram eller inte springa alls vintertid? Med målet att växa 30 procent om året utmanar det göteborgska skomärket jättarna.

Det är ingen sko för privatdetektiver. Det hörs på lång väg när man kommer gående med en av deras vinterskor – dubbar mot asfalt – men det är ett förvånansvärt trevligt ljud.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Att ingen satsat på skor med dubbar innan David Ekelund ramlade över idén för drygt tio år sedan låter osannolikt, men så är det.

David jobbade med skor redan då, på ett företag han hade ihop med sin mamma och som sålde skor till de stora kedjorna.

De läste en notis i en amerikansk löptidning om en springsko med dubbar som en kanadensisk triatlet hade utvecklat och lyckades få licens på den patenterade tekniken.

- Direkt när vi testade skon på isen förstod vi att detta är verkligen något, det kan lösa problemen med halt underlag. Det var en fantastisk känsla att kunna springa på isen med skon.

David och hans mamma trodde på en omedelbar succé, att det skulle gå lätt att sälja in skon till butikerna. Men att få in en ny produkt visade sig vara svårt eftersom inköparna gärna tittar på vad som sålt bra under föregående år.

De första åren var tuffa. David Ekelund beskriver det som en stor grop där de hällde ner tid och pengar. Att producera skor med inbyggda dubbar innebar en hel del barnsjukdomar och det tog ett tag innan allt flöt på.

Att starta ett skomärke är dyrt. Verktygen är den största investeringen där gjutformar måste göras till varje storlek. Det krävs att man gör många par på varje sulenhet – Icebug brukar slå ut det på 50 0000 par – för att priset ska bli vettigt och skorna lönsamma. Därför har sportskomarknaden kommit att domineras av jättar där Nike, Adidas och Asics är några av de största.

Först 2009 kände David Ekelund att det började lätta. Icebug började gå med vinst och har sedan dess vuxit snabbt. Förra året sålde företaget skor för 87 miljoner kronor.

- Användarna förstod grejen direkt även om det var svårt att få ut skorna i butik. Vi har inte haft så mycket pengar till marknadsföring, utan har varit beroende av att ryktet om skorna spridit sig från mun till mun. Numera sker det främst på nätet.

Att vintrarna varit kalla och hala de senaste åren i kombination med att löpning fått ett stort uppsving har antagligen bidragit till framgången.

Men Icebug gör inte längre bara dubbskor. De har nyligen tagit fram ett nytt gummi som ska ge bra grepp även på sommaren. Och de säljer inte bara sportskor. Storsäljaren är faktiskt en vanlig promenadsko.

- Många hundägare köper våra skor. Att nå ut till nischade målgrupper är lättare än att nå vem som helst.

Icebugs skor tillverkas i Vietnam och Indonesien. Ofta tillverkas fler märken vid samma fabrik.

David Ekelund säger att de är noga att poängtera vikten av en god arbetsmiljö. Icebug har avtal som reglerar att leverantörerna följer lagstiftningen när det gäller arbetsförhållanden och miljö. Men att driva på utvecklingen kring etiska aspekter är som litet företag svårt. 

- Vi applåderar de stora företagen som går före och driver på att nya material och processer utvecklas. Vi vill ha en strikt lagstiftning som reglerar kemikalieanvändning och arbetsrätt. Rent praktiskt så försöker vi också så långt vi kan överblicka välja det mest miljövänliga ur ett livscykelperspektiv – slitstyrka kan vara viktigare än att ett material är återvunnet, säger han.

Icebug har i dag 23 anställda, varav 16 jobbar i Göteborg. Arbetsuppgifterna har ändrats i takt med att företaget har växt. Nu handlar det mycket om att rekrytera rätt och bygga en organisation. Att dela samma mål, som både ska vara inspirerande och realistiska.

Göteborg är en bra stad att driva företag i, tycker David Ekelund. Men en det finns aspekter som kan bli bättre. En fungerande välfärd är viktig för företagare.

- Västsvenska Handelskammaren driver på mycket kring infrastrukturfrågor. Det är bra, men jag tycker att de borde driva frågor om barnomsorg och skola också, säger han.

- Det är svårt att driva företag när man till exempel inte vet när de anställda kan börja efter föräldraledigheten, eftersom det är svårt att få förskoleplats. Och om skolan inte fungerar för ens barn tar det väldigt mycket energi.

Icebug

Gör: Skor med dubbar och bra grepp

Omsättning mars 2012 – februari 2013: 87 miljoner. Vinst före skatt: 6 miljoner

Antalet anställda i dag: 23

Nästa mål: Ge sig in i USA och att ta över försäljningen i Norge

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.