Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ica-gruppens vd Per Strömberg. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ica satsar på e-handel

Ica-gruppen satsar på ett nytt centralt lager för e-handel i Stockholm, som öppnar i höst. Vd Per Strömberg varnar samtidigt för att problemet brottslighet riktat mot Ica-handlare växer.

En faktor som gör Ica-butikerna särskilt utsatta för brott är att det är få andra ställen där det numera hanteras kontanter i Sverige, enligt Per Strömberg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi är mer utsatta än vad vi har varit tidigare. Det är inte bara ett fåtal ställen. Det är ett utbrett problem, säger han.

Måste finnas nolltolerans

En bakomliggande orsak till att problemet har vuxit är enligt Strömberg att polisen och myndigheter inte tagit mindre allvarliga brott, som snatterier, på allvar på många år.

- Det måste finnas nolltolerans även mot snatterier. Tillåter man det tenderar det att dra iväg till allvarligare saker.

Han ser även minskad polisnärvaro som en viktig faktor.

- Vi har inga siffror på det, men det är klart att den här typen av kostnader har ökat i och med att polisen har mindre närvaro än vad de hade tidigare.

Affärsmässigt pekar det uppåt för Ica-gruppen, som utöver dagligvarukedjan Ica Sverige bland annat inkluderar bankverksamhet, Apoteket Hjärtat, Hemtex och den baltiska dagligvarukedjan Rimi Baltic.

Vinsten lyfter, omsättningen växer och utdelningen höjs. Inte minst är det fart i onlineaffären, där Icas försäljning ökade med 50 procent till 1,2 miljarder kronor i fjol.

- Marknaden växer strax över 20 procent, så vi växer mycket snabbare än vad marknaden gör, säger Strömberg.

Handlaren frontar

Mer onlineförsäljning har inte bara banat vägen för Icas storsatsning på ett nytt plocklager i Stockholm. Det ökar även transparensen kring priser och därmed den redan hårda prispressen i sektorn, vars marginaler redan är på låg nivå.

Ica-chefen känner dock ingen oro för att e-handeln ska slå mot affärsmodellen för lokala butiker, utan tror att de båda försäljningskanalerna kompletterar varandra.

- Det är fortfarande handlare som frontar och det är också där många kunder väljer att hämta de varor man har beställt, säger han.

- Vi tror stenhårt på vår modell, tillägger han.

Utmaningen framöver är snarare att bygga upp mer digital handel och se till att kundernas önskemål om bekvämlighet och färdigmatslösningar tillgodoses, enligt Strömberg.

- Och så har vi hållbarhetsfrågan, som blir allt viktigare för våra kunder.