Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

I valtider behöver vi aktivera system 2

Vad betyder det att de flesta partier heter något med -demokraterna eller vill symbolisera sig som en vacker blomma. Kräv svar av politikerna nu när marknadsföringen av olika politiska partier drar i gång igen inför valet, skriver Eva Ossiansson.

Håret är sådär underbart stelt och vitt av salt. Fingrarna lite lätt lilafärgade av körsbär. Benen bär spår av björnbärssnår och taggar. Vinden smeker huden med en ljummen fläkt. Och solen den lyser från en klarblå himmel. Det börjar bli en vana. Den 7 april åkte jag långfärdsskridskor på en sjö och tjälen ville inte ge sig förrän i slutet av april. Men, sen kom den. Sommaren. Ingen vår. Bara sommar. Och det med besked. Den varmaste och bästa sommaren på flera hundra år. Eller den torraste sommaren.

Men, kan vi verkligen kalla den för en bra sommar? Det beror givetvis på vem som svarar på frågan. Företaget SAS och dess vd Rickard Gustafson tycker inte att sommaren varit alla tiders då de haft problem med sitt varumärkeslöfte. Han höll sig i skuggan så länge som det bara gick. Facebooks grundare Mark Zuckerberg petades från plats tre bland världens rikaste, till plats sex när aktiekursen rasade i somras efter vårens skandal med Cambridge Analytica. Det blev en ”fattig” sommar för honom.

Våra bönder har haft det väldigt jobbigt med torka och brist på foder och vatten till sina djur. Och räddningstjänsten med dess brandmän har jobbat intensivt med att släcka bränder runtom i vårt land.

Så tillbaka till frågan om sommaren har varit bra eller inte. När vi ska ta ställning till olika frågor eller problem som vi ställs inför kommer vi, enligt Daniel Kahneman som är nobelpristagare i ekonomi, att agera enligt två olika system. Antingen kommer vi att tänka och agera direkt utan någon ansträngning, vilket han kallat för system 1. Vi kan också komma att försöka lösa frågor utifrån mer intellektuella resonemang, göra medvetna val, koncentrera oss och helt enkelt ägna frågan mer uppmärksamhet, vilket han kallar för system 2. Enligt Kahneman kör system 1 per automatik, ett slags autopilot som är inkopplad, medan system 2 lurar i bakgrunden i viloläge redo att överväga intryck, avsikter och känslor. System 2 mobiliseras när system 1 behöver hjälp. Samtidigt tyglar system 2 oss när system 1 drar iväg våra tankar för långt. Ibland drar vi slutsatser lite för fort utan att reflektera. Och vad som ses som bra eller dåligt och rätt eller fel kan ta olika vägar beroende på hur våra system kommer att agera. Vår egen självbild och våra intressen kommer att påverka våra uppfattningar liksom den grupp som vi vill tillhöra. Kanske rosé- eller triatlongänget?

Sommarlov verkar våra politiska företrädare ha tagit sedan Almedalsveckan, men de kommer snart att göra sitt yttersta för att övertyga oss om sitt partis förträfflighet och locka oss genom att få oss att vilja tillhöra ”rätt grupps uppfattning”. Och de kommer alla att hävda att de sitter inne med kunskap om hur problem ska kunna lösas. Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, tog i sitt sommarprat i P1 upp vikten av att förstå skillnaden mellan fakta och kunskap liksom hur vi som människor har en tendens att bekräfta det vi redan tror på och slå ifrån oss det som inte bekräftar vår egen bild av hur verkligheten är beskaffad.

När vi således ska ta ställning till olika politiska påståenden kommer vi alltså antingen att ta till oss det snabbt och ograverat genom system 1 eller låta system 2 agera utifrån ett mer analytiskt och kunskapsbaserat system. Vi kan enligt Wikforss drabbas av en bekräftelse-bias, det vill säga vi kan i slutändan nästan säga, eller ljuga om, vad som helst för att nå ut med gruppens budskap för att övertyga andra om vilka vi är. Eller om vi är för eller emot. Känslorna tar helt enkelt över och vi tar inte in kunskap. Företag lyder under marknadsföringslagstiftningen och får inte övertyga oss hur som helst om deras produkters förträfflighet, däremot kan politiska företrädare och partier i princip ljuga hur mycket som helst i sin marknadsföring utan sanktioner.

Det är alltså upp till oss att låta system 2 jobba lite extra i valtider och värdera fakta och inte låta känslorna ta över. Allting kan framställas som rätt eller fel, sant eller falskt och ses som kunskap eller lögn. Men vad är det egentligen som sägs? Vad betyder det att de flesta partier heter något med -demokraterna i namnet eller vill symbolisera sig som en vacker blomma. Kräv svar av politikerna nu när marknadsföringen av olika politiska partier drar i gång igen inför valet den 9 september.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.