Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hygienbolaget Essity har stor verksamhet i Västsverige. Bild: Janerik Henriksson/TT

Hygienbolaget Essity ökar igen

Efter ett bitvis tungt 2018 är Essity på banan igen och fortsätter att öka. Omsättningen blev 30,7 miljarder kronor för första kvartalet. Resultatet före skatt blev 2 473 miljoner kronor mot 2 301 miljoner kronor i fjol.

Hygienbolaget Essity, som har stor verksamhet i Västsverige, redovisade ett resultat som blev bättre än förväntat för första kvartalet.

Försäljningen blev 30,7 miljarder kronor mot 28 miljarder kronor för samma period i fjol.

– Det är en bra start på året med tillväxt inom alla våra affärsområden. Och vi ser att den här utvecklingen kommer att fortsätta så därför talar vi om en vändpunkt, säger vd:n Magnus Groth.

Både bromsar och gasar

2018 var ett tungt år för hygienbolaget Essity, där höga råvaru- och energikostnader och valutaeffekter skapade stora problem. Företaget tvingades att göra stora personalnedskärningar både i Västsverige och utomlands, och där kostnadsbesparingarna fortsätter enligt plan.

– Vi har ett program som omfattar 1000 tjänster, varav 160 i Sverige där vi mer eller mindre är klara med de fackliga förhandlingarna. Samtidigt så investerar vi i innovation och digitalisering och det kommer att leda både till nyanställningar och effektiviseringar. Det är ju inte så att vi dragit i nödbromsen och dragit ner på forskning och utveckling i Mölndal. Vi fortsätter att satsa, för vi vill ju även växa framöver, säger Magnus Groth.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.