Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Att ha olika typer av människor representerade bland politiker och på ledande positioner i näringslivet är viktigt. Det var till exempel först när Sheryl Sandberg, en av cheferna på Facebook, var höggravid som man införde speciella parkeringsplatser för gravida nära entrén. Bild: Yann Poirier

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hur kunde de missa den stora målgruppen?

Att kvinnor har högre risk att dö i en bilkrasch, eller att man som nybakad mamma får en annan syn på trottoarer är bara två av många företeelser som tydliggör varför mångfald är så viktig bland makthavare, skriver Linnéa Schmidt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Häromdagen var jag i vår lokala butik för att handla barnmat. Trots en relativt nätt barnvagn fick jag som vanligt slingra mig in i labyrinten. Just denna dag var jag inte ensam, utan möttes av två andra med sina barnvagnar. De kom inte ens in i gången med sina vagnar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En liten händelse i vardagen som speglar ett lite större problem. I detta fall var det tydligt att den butiksansvariga inte tänkt på att placera barnmatshyllorna på en plats där målgruppen, ofta människor med barnvagnar, faktiskt får plats. En annan sak är att jag som barnvagnsrullare nuförtiden direkt märker om en trottoar behöver repareras eller hur otroligt många trappor det finns i Göteborg.

Chefens behov avgörande

Att ha olika typer av människor representerade bland politiker och på ledande positioner i näringslivet är viktigt. Det var till exempel först när Sheryl Sandberg, en av cheferna på Facebook, var höggravid som man införde speciella parkeringsplatser för gravida nära entrén. Det var alltså först när en ledare insåg behovet för en del av sina anställda som det faktiskt blev en ändring. Men att uppmärksamma de behov man inte själv har är inte alltid så lätt.

Apples hälsoapp kan registrera allt från sömn till kopparintag, men den glömde länge att hjälpa en stor del av befolkningen att hålla koll på sin menstruationscykel. Hur kan ett så stort företag inte uppmärksamma behovet hos en så stor målgrupp? Det handlar förmodligen inte alls om överlagd diskriminering mot kvinnor, utan helt enkelt om att det inte fanns någon som yttrade sig om det behovet när produkten blev designad.

Då vi alla har olika behov och utformningen av vårt samhälle bestäms av de som sitter vid makten, är mångfald nödvändig, om inte avgörande. Inte minst för kvinnor.

I boken Invisible Women skriver Caroline Criado-Perez om “the gender data gap”, alltså den brist på data som finns kring kvinnor och deras leverne. Boken innehåller allt från vardagliga exempel som att kontorstemperatur är optimerad efter mäns metabolism till mer ryslig statistik som visat att det är 17 procent mer sannolikt att en kvinna dör i en bilolycka. Bilar säkerhetstestades nämligen länge med manlig krockdocka. Och vad gäller temperaturen på kontor så ligger den några grader lägre än den optimala temperaturen för kvinnor.

Igen tror jag inte det är någon som vill att kvinnor har en högre dödlighet i bilkrascher, men det exemplifierar bra hur fel det kan bli när man inte undersöker andra världsbilder, eller annan anatomi, än ens egen.

Jämställdhet som ger pengar

Att ha mångfald och jämställdhet på agendan kan också rent ekonomiskt ge mening för företag. Flera studier har visat att företag med jämställd ledning ger bättre avkastning. I Sverige har sparprofilen Framtidsfeministen, som bara investerar i jämställda företag, en avkastning på 73 procent jämfört med 29 procent för Stockholmsbörsen sedan hon började investera för fyra år sedan. Utöver en ekonomisk vinning har man även sett att företag med mångfald generellt har mer engagerad personal, samt ökad innovation och kreativitet.

Mångfald är nyckelordet som automatisk kommer hjälpa oss att anpassa vårt samhälle på bästa sätt efter de behov vi har.

Vi har alla olika världsbilder, bakgrund och behov.