Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Henrik Lind, hotellchef Hotel Royal. Bild: Mia Höglund
Henrik Lind, hotellchef Hotel Royal. Bild: Mia Höglund

Hotellchefen om hösten: ”Ser verkligen inte bra ut”

Turistnäringens tapp minskade i juli jämfört med tidigare månader under pandemin. Trots det är beläggningen på hotellen i Göteborg inte i närheten av normala nivåer, och inför hösten ser situationen ut att förvärras ytterligare.
– Nu verkar det som att vi dyker igen, det ser verkligen inte bra ut, säger Henrik Lind, hotellchef på Hotel Royal.

I normala fall är hotellen i Göteborg fullbokade i juli. Men efter en kylig sommarmånad i coronavirusets tecken, med inställda evenemang och ett Liseberg som ekar tomt, är beläggningen på stadens hotell lägre än på 29 år.

– Det är jättetufft just nu, det är riktigt illa för besöksnäringen. Attraktionskraften i en storstad är exempelvis kulturevenemang och besök på nöjesparker. Eftersom allt det är borta nu blir anledningarna att resa till de stora städerna mycket färre. Generellt kan man säga: ”Ju större stad, desto större nedgång”, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co.

LÄS MER: Spökhundar och stamgäster – på Göteborgs äldsta hotell

I april och maj låg beläggningsgraden på Göteborgshotellen på omkring 15 procent. I slutet av juni hade andelen uthyrda hotellrum ökat till 15,5 procent, en siffra som kan jämföras med 68,3 procent samma månad 2019.

Fortsatt kraftig nedgång

Sedan reserestriktionerna inom landet släppte i juni har det talats om hemester, svemester och stay-cation i sommar. Tre olika uttryck för samma sommaraktivitet: semester på hemmaplan. Hotellbranschen kraftsamlade och satte sitt hopp till inhemska turister.

Och mycket riktigt såg hotellen i Göteborg en återhämtning under juli månad. Siffror från Benchmarking Alliance visar att beläggningen på stadens hotell låg på 41,9 procent i juli. Men trots uppsvinget är tappet nu fortsatt kraftigt.

– Om vi räknar den procentuella nedgången har beläggningen i Göteborg gått ner ungefär 63 procent den här månaden jämfört med juli 2019, säger Ossian Stiernstrand.

Han påpekar också att även hotellpriserna har gått ner till följd av den låga bokningsgraden.

– Beläggningen är bara en del av problemet, priserna i Göteborg har gått ner med 25,9 procent.

Hotel Royal i Göteborg. Bild: Mia Höglund
Hotel Royal i Göteborg. Bild: Mia Höglund

”Nästan tomt”

Trots sommarens minskade tapp, ser branschen ut att vara tillbaka i den ovisshet som präglade årets första sex månader.

LÄS MER: Hotellens coronadrag: Charter mitt i Göteborg

LÄS MER: Hotellparets satsning mitt under coronakrisen

Det var i förra veckan som Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell meddelade att rekommendationen om hemmajobb ligger kvar året ut. Något som ännu en gång fick luften att gå ur hotellbranschen.

– Det finns inga signaler på att hotellen går mot ljusare tider under hösten. Tvärtom talar Folkhälsomyndighetens rekommendation om fortsatt hemarbete eftersom även höstens affärsresor med övernattning på hotell blir få, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på branschorganisationen Visita.

På Hotel Royal i centrala Göteborg ser bokningsläget inför hösten nattsvart ut.

– Nu verkar det som att vi dyker igen, det ser verkligen inte bra ut. Vi går snart in i september som i vanliga fall är en av de bästa månaderna för Göteborg. En del turister brukar vara kvar och mycket affärsresor kommer igång, men nu ser det ut att bli nästan helt tomt. Det går inte att planera åt något håll, vi vet ingenting, säger hotellchefen Henrik Lind.

Henrik Lind, hotellchef Hotel Royal, har sett en förbättring under sommaren. Men hösten ser tuff ut för hotellbranschen, menar han. Bild: Mia Höglund
Henrik Lind, hotellchef Hotel Royal, har sett en förbättring under sommaren. Men hösten ser tuff ut för hotellbranschen, menar han. Bild: Mia Höglund

LÄS MER: Göteborg & Co hoppades på ett sommaröppet Liseberg

LÄS MER: Därför trängs vi i livsmedelsbutiker medan Liseberg måste hålla stängt under Coronaviruset

Osäker företagsmarknad

Hotellkedjan Nordic Choice, med Göteborgshotell som Avalon och Clarion Hotel Post, förutspår också ett fortsatt tapp till följd av höstens uteblivna affärsresor.

– Vi räknar med en tuff höst. Vi och hela branschen kämpar med att konferensmarknaden ännu inte kommit igång. Men vi får se, rekommendationerna värderas och förändras löpande av myndigheterna, säger Kenneth Hultgren, kommunikationsdirektör på hotellkedjan.

Han ser ett förändrat beteende hos hotellgäster, och rustar samtidigt upp för lättade restriktioner.

– Gäster bokar väldigt kort inpå nu, därför vet vi inte exakt hur hösten kommer att se ut. Men erfarenheten från när reserestriktionerna släppte i juni är att när det väl släpper går det snabbt. Vi ska vara helt redo när marknaden är redo.

Johan Stenberg, vd på Ess group, som bland annat äger hotellen Pigalle och Bellora i Göteborg, upplever även han en osäkerhet inför hösten.

– Privatmarknaden har varit stark under sommaren, men för företagsmarknaden finns det en osäkerhet, säger han.

LÄS MER: Stordalen varslar 7 500 personer

Förändrade beteenden

Enligt honom har krisen fört med sig vissa förändrade beteenden som kan påverka hotellbranschen i längden. Men huruvida dessa blir bestående eller inte, är osäkert.

– Om folk till exempel kommer ändra sitt resande och jobba mer hemifrån är ju ingen som riktigt vet. Jag tror att det kan bli en viss varaktig förändring.

Även Ossian Stiernstrand på Goteborg & Co tror på förändringar i konsumtionsbeteenden.

– Man har vant sig under den här perioden att bete sig lite annorlunda. Vi vet att det är många som har köpt båtar, husbilar och sommarboende. Och det är klart, har man köpt en båt, har man låst sig ekonomiskt litegrann i den typen av semesterfirande. Har man köpt en sommarstuga har man troligtvis tänk använda den längre än en sommar. Det återstår att se, men det skulle förvåna mig mycket om det återgår helt till det normala, säger han.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.