Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Carin Kindbom

Hon tar Svenska Mässan till nya höjder

Utbyggda entréer, en mix av bostäder och möteslokaler samt två nya torn. Planerna för nya Svenska Mässan är i full gång. Koncernchefen Carin Kindbom hoppas att miljardinvesteringen ska stärka Göteborgs och regionens ställning internationellt.

 Vad är nya Svenska Mässan?

– Vi har ännu högre tillväxtambitioner än tidigare och vill att Svenska Mässan som mötesplats ska erbjuda en ännu större bredd. Vi vill ha en än mer öppen och dynamisk anläggning i framtiden där möten, mat, handel, kultur, evenemang, arbete och boende ska kunna samverka.

 Hur ser de konkreta byggplanerna ut?

– I den första etappen tänker vi utveckla en helt ny och mer kundvänlig entré mitt emot Liseberg, vid Mölndalsån, samt en ny arkad för olika typer av arrangemang. Planen innehåller även att bygga ett nytt torn med lite olika innehåll av både bostäder, arbetsplatser och publika lokaler. Nästa etapp är en utbyggnad av den stora huvudentrén vid Korsvägen, där vi också tänker oss en stor internationell, pampig entré till hela vår verksamhet samt utökat antal hotellrum, kontor och andra mötesfaciliteter. Entréer är väldigt viktiga för mötesindustrin. Det är första mötet med en mötesplats. Sista etappen är det tredje hörnet, vid Scandinavium, där vi planerar att lyfta våra mässhallar och etablera en permanent teater.

 Varför är detta viktigt?

– Vårt uppdrag är att främja näringslivet och för att kunna göra det, och samtidigt möta den internationella konkurrensen, måste vi hela tiden utveckla vår verksamhet på flera olika sätt. Den senaste satsningen på 1,2 miljarder som vi investerade i anläggning och innehållsutveckling, som invigdes i december 2014, har visat att vi är på rätt väg.

 Hur då?

– När vi summerar 2015 räknar vi med minst 20 procent ökat besökarantal, jämfört med 2014 och en omsättning på närmare 1,2 miljarder. Det motsvarar en tillväxt på över 25 procent mot föregående år och med ett resultat på rekordnivå. Samtidigt ser vi en kraftigt ökad konkurrens med nya destinationer och nya anläggningar. Konkurrensen om människors tid är också större än någonsin.

 

Hur stor är investeringen för de kommande satsningarna?

– Vi vet inte den exakta summan ännu. Finansieringen sker etappvis men måste givetvis kunna anpassas till den verklighet vi kan komma att möta på vägen. Fram till år 2025 uppgår investeringsplanen till minst tre miljarder kronor som omfattar två nya torn, ny arkad och utbyggda entréer.

Hur kan detta bidra till tillväxt i Västra Götalandsregionen?

– Vi kommer att skapa nya direkta och indirekta arbetstillfällen, inte minst instegsjobb för unga människor. Vår ambition är att Svenska Mässans betydelse för hela Göteborgsregionen ska öka ännu mer.

  Vad betyder Svenska Mässan för regionen i dag?

– Vi generar årligen cirka 2,5 miljarder kronor till Göteborg i besöksnäringseffekter enligt HUI research. För varje krona som våra besökare spenderar hos oss, spenderar de ytterligare cirka 2,50 i staden på shopping, besök på museum eller andra attraktioner, transport, restauranger med mera. Många av våra gäster uppskattar vårt cityläge med gångavstånd till hela stadens utbud.

 Hur då?

– Vi har som både stad och region ett fantastiskt läge mellan tre nordiska huvudstäder och vi vill bidra till att skapa affärsmässiga fördelar med det läget genom att utvecklas som mötesplats och vara en näringslivsmotor för både Göteborg som stad och hela regionen. Ambitionen är att vi ska bidra till att i ännu högre grad sätta Göteborg på kartan internationellt.

 Faktaruta:

Carin Kindbom

Ålder: 47 år

Bor: Långedrag

Gör: VD och Koncernchef på Svenska Mässan (där Gothia Towers ingår).

Intressen: Familj och vänner. Träning och aktiviteter, helst utomhus och gärna vid eller på havet. Provar även gärna en ny vandringsled en ledig söndag.

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.