Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Julhandeln fortsätter att öka, om än i lite lägre takt än tidigare. Bild: Bengt Kjellin

Ho ho ho – så mycket köper vi klappar för i år

Trots den kraftiga ökningen för novemberfenomenet Black Friday pekar handeln uppåt i december. Men julhandeln är inte längre en tillväxtraket. Hållbarhet blir allt viktigare – men inte tomten, visar Svensk Handels rapport.

Detaljhandeln väntas omsätta knappt 80 miljarder kronor i december, vilket är en ökning med tre procent jämfört med i fjol. Av dessa står julklappar för 23 miljarder, enligt Svensk Handels julrapport. Räknat per person väntas vi julhandla för 3 300 kronor. Även om julhandeln fortsätter att öka har svensk ekonomi som helhet ökat mer de senaste åren.

– Det blir nytt rekord i kronor räknat, men vi ser att detaljhandelns tillväxt varit långsammare de senaste nio kvartalen. Folk lägger mer pengar på resor och tjänster som till exempel kafé- och restaurangbesök. Sedan har de nya amorteringskraven för bostäder gjort att utrymmet för konsumtion minskar. Och för decemberhandeln är utvecklingen av Black Friday viktig – fler handlar julklappar redan i november, säger Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk Handel.

Mycket leksaker

Och ser man till olika delbranscher inom handeln är det några som får ett särskilt uppsving till jul. Viktigast är decemberhandeln – föga förvånande – för leksakshandeln, men även guldsmeder, bokhandeln, elektronikhandeln och heminredningsbutiker kommer att skära guld med täljkniv i december.

För de som söker tecken på att svenskarna inte bara är inriktade på konsumtionshysteri så visar Svensk Handels undersökning också att hållbarhet blivit en allt viktigare fråga. 46 procent av konsumenterna tycker att miljö- och hållbarhetsfrågorna blivit viktiga vid julklappshandel och 54 procent anser att frågorna är viktiga vid julmatsinköpen.

Handel med samvete

– Hållbarhet är en långsiktig trend. I år ser vi att fler än tidigare uppger att det är viktigt vid julklappsinköpen – det handlar om frågor som ursprung, materialval, möjligheten att återvinna produkter och att man kan tänka sig köpa begagnat, säger Johan Davidsson.

Medan tv-tablåer och strömningssajter fylls med filmer om den tjocka mannen med röd luva och vitt skägg är det lite oklart vilken ställning han egentligen har. När folk får frågan vad av olika julfenomen man kan ta bort och ändå kalla högtiden ”en riktig jul” kommer tomten överst – 32 procent tycker man kan ta bort tomten. Det är visserligen färre än i fjol, men fler tycker att snö, julklappar, julgran, julmusik, julpynt, pepparkakor, lussebullar och julmat är viktigare än den vitskäggige mannen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.