Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hitta receptet och få matkassen hem

Med Gastrofy kan du handla mat direkt från en receptsajt. Företaget har precis startat ett samarbete med Coop Online och sajten ska lanseras i flera städer i början av oktober.

När Robin Rendahl för några år sedan bodde i Lund testade han att ha matkasse. Han var inte helt nöjd. Flera av recepten var trista men det gick inte att byta dem mot andra. Robin tyckte helt enkelt att matkassen var för standardiserad.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kompisen Felix Bengtsson bodde i Berlin där han jobbade som konsult. Där blev det många sena kvällar på kontoret och ganska mycket skräpmat. Felix och Robin började prata om hur man skulle kunna göra det enklare att planera inköp digitalt utifrån recept och på så vis göra matlagningen smidigare. Så föddes fröet till Gastrofy.

Tanken med företaget är att vara en länk mellan receptsajter och mathandlare på nätet. Till skillnad från matkassemodellen väljer du själv recepten, antalet personer och när du vill få kassen levererad. Det behöver inte bara handla om vardagsmat.

Tänk till exempel att du ska ha fest. Du går in på de recept du ska laga, receptet omvandlas till varor och levereras hem till dörren.

- Det här är ett flexibelt och enkelt sätt att matplanera och handla på samma gång. Med bara några klick kan du handla alla ingredienser du behöver till ett recept, säger Robin Rendahl.

Just nu går det bara att använda tjänsten i Göteborg. Två olika hemköpsbutiker står för maten som levereras av matdirekt.se. Men i början av oktober lanserar alltså Gastrofy ett nationellt samarbete med Coop Online, som kommer att stå för både mat och leverans.

Affärsidén bygger på att Gastrofy skickar vidare kunder till e-matbutiker med färdiga matkassar. Själva får de provision på försäljningen. För konsumenten är det gratis att använda sajten.

Att handla mat på nätet har ökat rejält de senaste åren – men från försvinnande små nivåer. Nätförsäljningen står för knappt en procent av den totala dagligvaruhandeln, visar siffror från Svensk Distanshandel. Livsmedelshandlarna har haft det tufft på nätet med låga marginaler. Mat är tungt och det är svårt att hålla de låga priser som drivit mycket av den övriga e-handeln. Det krävs stora volymer för att lyckas.

Men Felix Bengtsson tror att e-matbutiker har stor potential.

- I England står e-mathandeln för fyra procent, och de ligger några år före oss.

I Svensk Distanshandels undersökning har 17 procent handlat livsmedel på nätet någon gång under 2012. Fördelarna är att varorna kommer direkt hem, att man vinner tid och kan beställa vilken tid på dygnet som helst. De största nackdelarna, enligt undersökningen, är att man inte själv kan kontrollera kvalitén på produkterna och att frakten känns dyr.

För Robin Rendahl och Felix Bengtsson var det inget konstigt att starta företag.

- Det har funnits naturligt i familjen. Jag har alltid haft som dröm att driva ett eget bolag och min familj har fått mig att tro på mig själv och mina idéer, säger Robin Rendahl.

Under gymnasiet startade han sitt första företag, där han importerade och sålde skolkläder.

- Stenbäck började ju också med skoltröjor, säger han och skrattar lite.

Göteborg är en bra stad att starta företag i, tycker de båda. De är mycket nöjda med den hjälp de fått från till exempel Connect Väst, Chalmers innovation och Västra Götalandsregionen.

- Att vara entreprenör är väldigt tacksamt i Sverige, säger Felix Bengtsson.

Ett exempel är Connect Västs Språngbrädan. Det är en kostnadsfri process som ger entreprenören hjälp att utveckla bolagets affärsstrategi, förbättra affärsplanen och förbereda sig inför kontakterna med investerare, partners och kunder.

2012 utsågs Gastrofy till det årets språngbrädeföretag.

Gastrofy har fått in kapital från bland annat privata investerare, Innovationsbron, Chalmers Innovation och Västra Götalandsregionen, men vill inte gå ut med hur mycket. Pengarna har gått till utveckling av sajten.

Robin och Felix har jobbat hårt. Men att lyckas hela vägen med ett startup-företag är svårt. Siffror visar att många läggs ner inom en femårsperiod.

Vad är det som säger att ni kommer att lyckas?

- Vi har gjort en marknadsundersökning som visar att det verkligen finns en efterfrågan på en mer personifierad matkasse. Vi tror på idén.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.