Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Historiskt billigt att låta chefen stå för bilen

Det är rekordbilligt att ha en tjänstebil just nu. Men det finns en del att tänka på för att förmånen inte ska förvandlas till en dyr affär.

Privat bil, bilpool, tjänstebil – eller ingen bil alls? För den som blir erbjuden en tjänstebil är det en god idé att ta sig en funderare innan man tackar ja.

– Det första du bör fundera över är hur mycket du kör och vad du har för nytta av att ha en tjänstebil. Bor man i Stockholms eller Göteborgs innerstad och inte kör så mycket så kan det till och med bli billigare att ta taxi än att ha tjänstebil, säger Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor.

Att ha en förmånsbeskattad tjänstebil innebär att man som anställd nyttjar en bil som ägs av arbetsgivaren. Den enda kostnaden som läggs på föraren är en beskattning på bilens förmånsvärde. Lite förenklat uttryckt är tumregeln: dyr bil – högt förmånsvärde.

Arbetsgivaren står i sin tur för alla kringkostnader, som till exempel försäkring, service, däck, reparationer och värdeminskning.

– Företaget är som en butler i det här sammanhanget och sköter allt. Äntligen har curlingen fått ett ansikte, säger Ronny Svensson och skrattar.

Tack vare det rekordlåga ränteläget är det idag billigare än någonsin att ha en tjänstebil. Men för den som inte har en egen bil sedan tidigare och blir erbjuden en tjänstebil, är det körlängden som avgör vad beslutet bör bli.

– Om du kör mindre än 1 000 mil om året – ta taxi, det blir billigare. Det är först när du kommer upp i runt 1 000-1 300 mil om året, och däröver, som det börjar löna sig att ha en tjänstebil, konstaterar Ronny Svensson.

För den som redan äger en bil privat är det ofta fördelaktigt att tacka ja till en tjänstebil om erbjudandet kommer, enligt Ronny Svensson. Fördelarna är bland annat möjligheten att köra en nyare bil till en lägre månadskostnad, att byta bil ofta – och att slippa tråkiga extrautgifter.

Läs också: Privatleasing hett alternativ för bilsugna

Den som gjort sin kalkyl och bestämt sig för att tacka ja till tjänstebil gnuggar kanske händerna och ser fram emot att välja och vraka bland det stora utbudet av nya bilar på marknaden. Men riktigt så ser det inte ut. De allra flesta företag har en tydlig policy för vilka bilmärken och modeller som de anställda får välja mellan.

De flesta företag har även en tydlig policy kring hur du får använda bilen. Många tillåter till exempel inte den anställda att låna ut bilen till andra förare än familjemedlemmar. Men det är inte odelat negativt, utan kan bespara tjänstebilsinnehavaren från att hamna i en del oangenäma situationer, tycker Ronny Svensson.

– Jag har själv tjänstebil och det är många som tänker att ”det är ju företaget som betalar så vi kan väl ta din bil”. Det kan vara bra att tänka på att det kan bli en del extra körning för den som väljer tjänstebil.

Ronny Svensson höjer också ett varningens finger för att låna ut tjänstebilen till andra förare på utlandsresor. Även till familjemedlemmar.

– Vi har ett par fall om året där kanske något av barnen har lånat bilen och krockat utomlands. Det kan bli mycket strul. Eftersom bilen är registrerad på företaget hittar inte polisen föraren i några register och det kan uppkomma frågor som om bilen är stulen och liknande. Tjänstebilsinnehavaren kan ofta visa upp ett visitkort eller liknande som visar kopplingen till företaget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.