Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/3

"Hisingen ska ha mer plats på kartan"

Ola Serneke bad till gudarna att ingen skulle överklaga Karlatornet. Men länsstyrelsens vill pröva detaljplanen, så han får nog inte klartecken i dag.

Om Karlatornet och Karlastaden fått en lagakraftvunnen detaljplan i dag skulle det bli det byggstart redan till hösten. Nu vill länsstyrelsen ha in underlag som säkerställer att platsen är lämplig och processen har tillfälligt stannat av.
– Ärendet ska bara kompletteras med två avtal mellan kommunen och Trafikverket, så det är en formsak som ska lösas. Vi jobbar på mot en byggstart i höst som planerat, säger Ola Serneke.

Ny stadsdel med landmärke

Om det blir som han vill ska allt stå klart till Göteborgs 400-årsjubileum senast den 4 juni 2021.
– Då ska vi stå där och hissa flaggan, säger Ola Serneke, som själv köar för en av topplägenheterna i det 72 våningar höga Karlatornet. 
Med sina 240 meter blir det den högsta byggnaden i Norden. 
Hela Karlastaden ska bli en blandstad som ska innehålla 2 000 nya hyres- och bostadsrätter, skolor, kontor, förskola, hotell, restauranger, vårdcentral och butiker. Det blir en helt ny stadsdel – med ett landmärke.
Hela projektet kommer att kosta 13 miljarder kronor, varav Karlatornet kommer att gå på cirka 4,5 miljarder kronor.
– Det har varit en hel del frågor om varför vi bygger detta. Man tror att det ska bli ett monument över oss själva. Men vi vill skapa något som inte bara är en byggnad, utan också ger dragkraft till Göteborg. Och framför allt bygger vi ihop Göteborg och Hisingen så att Hisingen tar lite mer plats på kartan, säger Ola Serneke.

LÄS MER: Länsstyrelsen trycker på paus för Karlatornet

Konsortiets arenaplan tar för lång tid

Karlatornet är inte den enda snackisen Ola Serneke är inblandad i. I fjol var han förste man ut i GP och sa att han var beredd att bygga den nya multiarenan som ska ersätta Scandinavium. Där har han fått en stark konkurrent av ett lokalt konsortium.
Från början sade Ola Serneke: "may the best man win". I dag väntar han på att kommunens utredning från stadsledningskontoret ska bli klar innan han tänker presentera några förslag.
– Jag förväntar mig att utredningen visar på alla kommunens behov för de egna förvaltningarna, för migrationsverk och annat och hur många kvadratmeter staden kan tänka sig hyra. Utifrån det går man ut med en förfrågan till exploatören och markanvisning och tittar på vad som är rimligt område så att det blir förverkligat, säger han.
Konsortiets planer är för ett jätteområde och en sådan detaljplan kommer att ta minst fem till sex år att förverkliga, tror Ola Serneke.
–  Vill man få ett nytt Scandinavium måste man dela upp det i delar och börja med detaljplanen och se att det fungerar rent ekonomiskt, säger han.
En ny multiarena är ganska akut och Ola Serneke tror att konsortiets projekt kommer att ta för lång tid.
– Man kan ju inte glömma bort föreningar och allting annat. Och så sitter byggherrar och dreglar över att få bygga och tjäna pengar. Man måste vända på det – vad måste vi skapa för att det ska bli en bra stad? säger Ola Serneke.

Äger tre miljoner kvadratmeter mark i Säve

Själv tvekar han dock inte inför bra affärer. Nyligen köpte han 100 hektar mark av Platzer i Säve för 100 miljoner kronor. Det innebär att han nu har tre miljoner kvadratmeter utvecklingsbar mark i området kring Säve gamla flygplats.
Vad ska du göra av det?
– Marken ligger väldigt bra till rent logistiskt. Så vi vill koppla ihop den industriella basindustrin för Sverige, plus utvecklingscenter för motorfordon och gärna då utan fossilt bränsle. Det finns ju många av våra biltillverkare som vill hit och redan är här. Vi ser en massa olika spår oavsett det är en batterifabrik eller elektrifiering, säger Ola Serneke.
I förra veckan blev det klart att Bodyflight kommer att bygga världens högsta vindtunnel i Säve och Serneke har fler planer på äventyrsaktiviteter i området. Men de är han lite hemlig om. Ännu så länge.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.