Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Rullar med färdig fiberkabel tillverkade av Hexatronic. Bild: Foto: Gunnar Lundmark/ TT
Rullar med färdig fiberkabel tillverkade av Hexatronic. Bild: Foto: Gunnar Lundmark/ TT

Marie Kennedy: Hexatronic tar sats mot en uppkopplad värld

Hexatronic Group har efter flera år av stark tillväxt med sina fibernät nu något av ett mellanår – men runt hörnet väntar utbyggd 5G och ännu fler fibernät världen runt. Hexatronic laddar.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Innan millennieskiftet snackade alla vitt och brett om bredbandets välsignelser. Det var innan dot.com-bubblan sprack den 6 mars år 2000. Och när börsinvesteringarna gick upp i rök ersattes de skimrande framtidsvisionerna av tvivel och ingen ville prata bredband längre.

Men det betydde inte att visionerna om bredbandets monumentala betydelse för världens utveckling var fel, det betydde bara att näten inte var tillräckligt utbyggda och konsumenterna inte var tekniskt redo.

Ständigt klättrande börskurs

Så ser det inte ut i dag när nästan alla är totalt mobil- och databeroende för att klara av sina vardags- och arbetsliv.

Och det är just i det fältet som Hexatronic Group verkar, med 16 självständiga och entreprenörsdrivna företag. Under koncernparaplyet kan man plocka russinen ur kakan med storföretagets stabilitet och resurser och det lilla företagets snabbhet.

Företaget som tillverkar kabel och andra produkter för fibernät tillhör inte ett av Göteborgs mer kända publika bolag, men har under senaste tiden fått större ekonomiska muskler och ökat antalet aktieägare från 2 900 till 7 500 på bara ett år.

Hexatronic kunde gå raka i ryggen in i 2018 med en nettoomsättning som ökat med 93 procent till 1,7 miljarder kronor under 16 månader från 2016, och en ständigt klättrande börskurs.

De som investerade i Hexatronic för fem år sedan har kunnat se en utveckling på nära 1 210 procent.

Byggboom på hemmaplan och stor efterfrågan hos konsumenterna och även ökad internationell efterfrågan gav klirr i kassan.

Enda molnet på himlen var att Hexatronic hade svårt att hantera de stora volymerna eftersom det rådde brist på råmaterial.

Under slutet av 2017 aviserade Hexatronic att man skulle förvärva Blue Diamond Industries, som skulle klara hem den lokala duktproduktionen (kabelsträng) och stödja Hexatronics satsning på att sälja sin egen systemlösning i USA. En satsning som gick klart över bolagets förväntan på grund av en stark telemarknad i USA.

Iskall vinter skapade problem

Men utvecklingen under 2018 skulle visa sig bli motigare än väntat. Med den kallaste vintern på mannaminne gick installationsarbetena på sparlåga vilket återspeglade sig i försäljningen på den vanligtvis starka Sverigemarknaden. För första gången sålde Hexatronic mer utomlands än hemma, och hade speciellt en god utveckling i USA och Nya Zeeland.

"Det visar att vårt arbete med att bredda vår geografiska spridning och göra bolaget mindre beroende av den svenska marknaden avspeglar sig tydligt i vår försäljning", skrev vd:n Henrik Larsson Lyon i rapporten för första kvartalet.

Inte blev det roligare av att ärkefienden, brittiska Emtelle, i somras startade ett nytt patentbråk med Hexatronic på den brittiska marknaden om blåsfiberprodukter. Emtelle stämde Hexatronic och hävdade att Göteborgsbolaget gjort patentintrång och att alla Hexatronics produkter på brittiska marknaden skulle förstöras.

Detta var en gammal patenttvist från 2015 som åter blossat upp, efter att ha bollats fram och tillbaka i olika rättsinstanser. Hexatronic har hela tiden bestridit kravet.

Motigheterna fortsatte in i andra kvartalet med sjunkande tillväxt, vinst och minskande kassaflöde.

Orsaken var förseningar på grund av den stränga vintern och att en av de större kunderna hade startat betydligt färre fiber-till-hemmet-projekt än föregående år, samt att lagren på fiberoptisk kabel och dukt var större hos kunderna än under 2017.

"Vår bedömning av den svenska marknaden är att den kommer att vara cirka 20 procent lägre än förgående år", skrev vd:n i en kommentar.

Investerare som gick in i början på året när kursen stod på topp med 78 kronor har nog haft anledning att känna sig besvikna. De senaste sex månaderna har kursen gått ner med över 30 procent, och aktien handlas i dag för runt 40 kronor.

Ljusare framtidsutsikter

Från analytikers sida ser man 2018 som ett mellanår för Hexatronic – en slags konsolideringsperiod, men verkar vara överens med bolaget om att ur ett internationellt perspektiv är framtidsutsikterna ljusa.

"I dag står den svenska hemmamarknaden för cirka 40 procent av omsättningen, men med Hexatronics internationella expansion kan det finnas stora möjligheter i USA, Storbritannien och Tyskland, där en enda enskild operatör kan vara flera gånger större en den svenska marknaden", skriver Avanzas analysavdelning Redeye.

Hexatronics klara mål är att växa internationellt, där behoven är enorma och där framtidens krav på höga datahastigheter är omättliga.

Och när 5G-näten byggs ut måste masterna byggas tätare, och då växer behovet av telekomkabel.

I framtiden väntar också självkörande fordon, AI, smarta städer, sakernas internet, industri 4.0.

"Allt kommer att påverka fibermarknaden och skapa ett ökat behov av fiberbaserad uppkoppling", skriver Henrik Larsson Lyon i bolagets årsredovisning.