Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Het marknad för it-konsulter

IT: Efterfrågan på it-konsulter är mycket större än utbudet. Men de flesta nya jobben går Sverige förbi. De skapas i länder där lönerna är mycket lägre.
För ett par år sedan var den västsvenska it-konsultmarknaden i djup kris. Nu är den hetare än någonsin. De stora konsultföretagen jagar erfarna it-specialister - samtidigt som de letar efter hela företag att köpa upp för att bilda större enheter.
Det är den goda industrikonjunkturen och höga företagsvinster som skapar den stora efterfråga på konsulttjänster.
- Det är mycket fokus på produktutveckling, inte minst inom bilindustrin, men också på system för att sköta kundrelationerna. Företagen har mycket pengar som de vill spendera på nya projekt, säger Nils Molin, vd för den svenska delen av IDC som är specialiserat på analys av it-branschen.
Marknaden är så god att den som inte klarar att driva ett konsultbolag med lönsamhet borde fundera på att syssla med något helt annat, som Nils Molin uttrycker saken.
Han bedömer att förvärvstrenden bland konsulterna kommer att vara fortsatt stark i år.
- Det är inte efterfrågan som är problemet. Det är resurserna, att få tag i folk som kan utföra jobbet. Man köper inte för att få mer affärer, utan för att få mer folk.
Men trots att uppdragen flyter in, ökar konsultbranschens antal anställda i Sverige inte alls i samma omfattning.
Alla aktörer inom it-konsultbranschen som GP har talat med ger samma bild. De söker febrilt efter tillväxt - men inte i första hand i Sverige. Istället letar de företagsförvärv i Östeuropa, länderna i gamla Sovjetunionen eller Asien.
Det handlar både om att få tillgång till kvalificerad arbetskraft som inte finns här hemma - och om att få ner lönekostnaderna med uppemot 75 procent.
Konsultföretagen anser att de inte har något val. Kunderna kräver tjänster med kraftigt lägre timpriser.
- Förvärven i lågkostnadsländer är en väldigt stark trend som kryper längre och längre ner i bolagsstorlek. Många mindre bolag är också ute och handlar, säger Nils Molin.
Kunderna vill ha både geografisk närhet och låga priser.
- I större kontrakt är det ofta krav på en blandning, med en viss andel konsulter som sitter nära kunden och ett lågt pris på volymtjänsterna.
Börsnoterade konsultföretaget Sigma i Göteborg har ett lågprisalternativ i Ungern och köpte i våras ett bolag med ett hundratal anställda i Ukraina. Efter sex månader ligger redan 17 procent av detta bolags hela omsättning i svenska uppdrag, berättar koncernchefen Sune Nilsson.
- De stora indiska konsultbolagen riktar erbjudanden till våra svenska kunder. Vi måste möta upp dem. Ukraina är ett fantastisk bra alternativ. De har väldigt hög kvalitet på utbildningen. Sovjet hade sin utveckling av rymdindustrin där, säger Sune Nilsson.
Sigma nettorekryterade nästan 100 personer under förra året i Sverige, plus personalomsättningen som genomgående är hög i branschen.
- Men det är svårt att få tag på yrkeserfaren arbetskraft, som kunderna vill ha först och främst, säger Sune Nilsson.
Han befarar att bristen på tillgänglig kompetens driver på utflyttningen av jobb. De stora uppdragen kan gå svenska företag förbi.
- Det kan mycket väl bli så att vi inte kan ta emot volymerna själva, om vi inte gör en rejäl satsning på egen offshoreverksamhet (i lågkostnadsländer), säger Sune Nilsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.