Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Hennes affärsidé: Sälja hijabs på nätet

Vad går hem på den svenska marknaden – och vad krävs egentligen för att lyckas som entreprenör? Det ska runt 50 nya svenskar få koll på i vår. – Det känns som att jag har chans att nå mitt mål nu, säger kursdeltagaren Lama Abuhasanein.

Hon kom till Sverige från Palestina för drygt fyra år sedan och tror sig nu ha hittat en blind fläck på den svenska klädmarknaden.

– Jag och en kompis ska starta en webbshop med kläder, som hijab, och skönhetsprodukter, riktade mot muslimska kvinnor. Alla kvinnor jag känner har nästan samma problem – när vi vill köpa något speciellt måste vi köpa det på nätet, utomlands, och ibland får man betala tull. Nu försöker vi kontakta olika utländska företag för att se om vi kan beställa produkter från dem. I framtiden kan vi kanske börja med haute couture, hoppas vi, säger Lama Abuhasanein.
 

Fördelen: Frihet

Hon är en av de runt 50 personer som anmält sig till One Stop Future Shops snabbspårskurs för nyföretagare. Projektet är finansierat av EU och informationen ges på enkel svenska såväl som på arabiska, persiska och engelska.

Lama Abuhasanein har bland annat en utbildning i företagsekonomi med sig från Gaza – nu vill hon ha praktisk hjälp kring hur det går till att starta företag just i Sverige.
– Jag undrar bland annat över hur man får lån, hur man hanterar kunder och hur den svenska marknaden fungerar. Det är mycket risk med företagande och svårt att få plats på marknaden – man måste jobba hårt och kämpa mycket, säger hon.

Den stora fördelen med företagandet är i stället frihet, menar hon.
– Det känns fritt. Det är något jag har med mig från mitt hemland – att kvinnor försöker utveckla sin sociala status. Därför tycker jag det är viktigt att starta eget företag, säger Lama Abuhasanein.
 

Vill starta medieföretag

Möjligheten att arbeta fritt lockar också Alireza Badiee. För tre år sedan började han tänka på sin affärsidé – att sköta företagskommunikation i exempelvis sociala medier. Då var den tänkta marknaden småföretag i hemlandet Iran. För ett och ett halvt år sedan flyttade han till Sverige och justerar nu sin idé för den svenska marknaden.
– Jag vill starta ett medieföretag som skulle leverera innehåll, media content, som presentationsfilmer, grafik, foto och vad man än behöver, till företag, säger Alireza Badiee.

I Iran har han gjort kortfilmer och arbetat inom film- och mediebranschen i sju år, i Sverige har han bland annat hunnit göra praktik på reklambyrån Forsman & Bodenfors.
– Det finns goda möjligheter att arbeta fritt i Sverige, säger han.

"Rätt plats starta företag"

Flera av kurskamraterna har också erfarenhet från att driva företag i sitt hemland. Sam Kebsi importerade och exporterade till exempel matvaror i Jemen, innan kriget och svältkatastrofen bröt ut i landet. Han kom till Sverige för tre år sedan och vill nu bland annat börja exportera andrahandsprylar, som inte är värda mycket i Sverige, till fattigare länder där de kan göra större nytta.
– Nu är allt upp och ner i Jemen. Här i Sverige är allt lugnt och säkerheten hög. Det här är rätt plats att starta ett företag på, säger han.

Han har åkt från Alingsås till kurslokalen på Vårväderstorget i Göteborg för att få svar på sina frågor.
– Jag vill till exempel lära mig vilka regler som finns, hur man gör en affärsplan och hur svenska människor tänker och vad de vill ha – var hittar man exempelvis konsumentundersökningar i Sverige. Det är viktigt att veta om man ska starta företag här, säger Sam Kebsi.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.