Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hemmafixaren i startgroparna

Nu osäkrar hemmafixarna spikpistolerna. 80 procent av alla villaägare gör själva renoveringar på sina hus - och det är nu som arbetet påbörjas.
Påskhelgen var startskottet på den stora fixarperioden. Nu ska altanen planeras, utomhusbelysningen riggas upp och färgen köpas till sommarstugan.

Och även byggvaruhandlarna har laddat om, med fyllda lager och extrapersonal under helgerna.
- Jag ser ingen avmattning av den här trenden, snarare tvärtom, säger Nils Bohlin som är detaljhandelsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut.

Det har blivit viktigare med hus och hem. Som konsumenter matas vi med otaliga tv-program med gör-det-själv-tips, och tidningshyllorna fylls av nya inredningsmagasin. Det verkar inte längre oöverstigligt att lägga ett golv, eller att kakla om badrummet.
- Möjligheterna ökar också eftersom verktyg och material har blivit billigare och enklare att få tag i, menar Nils Bohlin.

Det historiskt låga ränteläget har även medfört att hus- och bostadsrättsägare tycker sig ha råd på ett annat sätt. Det fungerar att ta ett lån till renoveringen utan att det innebär alltför stora uppoffringar.
Däremot saknas det oftast pengar till att hyra in experthjälp.
- Det är väldigt dyrt för en normalinkomsttagare att anlita "vit" arbetskraft, och då väljer många att försöka själva, tror Nils Bohlin.

En annan aspekt är att vi lever i en mer föränderlig tid. Vi är mer benägna att byta ut vår boendemiljö, och en tapet sitter inte uppe för evigt - utan tills vi har tröttnat på den.
- Det går i cykler och varje år kommer en ny trend som folk hakar på. I år det trädgården som gäller, till exempel.

Enligt tidningen Vi i Villas senaste undersökning så planerar 64 procent av villaägarna att öka sina investeringar i trädgården det här året. Något som direkt avspeglar sig på marknaden.
- Det börjar dyka upp, så kallade, Garden Center överallt, säger Nils Bohlin.

Däremot är han något skeptisk över byggvaruhandelns storstilade planer. Han menar att det är självklart att företagen måste signalera höga ambitioner för att visa att självförtroendet är på topp.
- Men det är nog lite luft i prognoserna, gissar han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.