Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Handsmidda knivar vinner allt större marknad

Efterfrågan på exklusiva knivar är stor. Göteborgsbaserade Andersson Copras handsmidda knivar har redan nått stor framgång i USA. Nu satsar företaget på en mer effektiv produktion för att möta intresset även i Sverige.

I ett villaområde på Hisingen har företaget Andersson Copra lånat ett garage som inretts till en mindre smidesverkstad. Olika maskiner för att slipa knivar trängs med små ugnar och verktyg på den lilla ytan. Lukten av bränd metall kan anas. På ett bord står två trälådor fyllda med färdigslipade knivar, de ska snart få kanten på bladet rundat och putsat innan de exporteras till USA.

– Det är en ganska stor order som vi jobbat med för att få klar. Alla knivar tillverkas för hand och det tar tid, säger Adisa Copra. Hon och Joel Andersson har en bakgrund inom konsthantverk. Adisa Copra har en gedigen smyckesutbildning från bland annat Konstfack i Stockholm och från HDK Stenebyskolan i Dalsland.

Där träffade hon Joel Andersson, som hade arbetat som smed några år innan han gick på Steneby. Paret arbetade med ett skulpturuppdrag. När det tog slut funderade de på fortsättningen.

– Vi var hemma hos Joels familj i Luleå och jag såg en kniv han gjort. Jag hade själv letat efter en kökskniv men inte hittat någon jag gillade. Den främsta anledningen till att vi började med köksknivar var att vi såg att industritillverkade knivar innehöll många kompromisser.

Det fanns saker som kunde bli bättre om man gjorde knivarna för hand. Plus att vi saknade en viss typ av formgivning som vi ville tillföra knivarna, berättar Adisa Copra.

2015 BILDADES BOLAGET och tillverkningen satte i gång. Knivbladen tillverkas i stål från Uddeholm eller Sandvik och vattenskärs ut ur stora plåtar av ett annat företag. Bladen slipas, härdas och bearbetas sedan för hand av Adisa Copra och Joel Andersson. Ett mycket tidsödande arbete som kräver stor precision.

– Bladen är tre millimeter när vi får dem, så det kräver mycket slipning och härdning för att vi ska få ner en mycket tunn egg. Sedan ska ett handtag monteras, berättar Joel Andersson.

Handtagen kan vara antingen i bakelit eller av till exempel svartek. Modellerna på knivarna har paret själva designat utifrån eget tycke och smak, men också utifrån olika kockars behov. Exempelvis är kanten på bladet rundad, för många kockar klagar på att de får skavsår av knivar med rak kant.

För närvarande finns det runt 20 olika modeller att beställa och knivarna görs efter hand som beställningarna kommer in. Något lager finns inte och leveranstiden är åtta veckor.

– Vi har fram tills nu valt att bara tillverka på beställning eftersom processen tar lång tid. Men vi funderar på att börja fokusera mer på att anlita återförsäljare för att få en mer smidig produktion, berättar Joel Andersson.

I dag kommer beställningarna främst från USA men även i Sverige uppskattar fler och fler matlagningsentusiaster Andersson Copras produkter.

Företaget startade en Kickstarterkampanj 2016 och fick på 30 dagar in över 500 000 kronor av backers över hela världen. Fällkniven Urban Husky blev företagets första stora produkt med över 450 tillverkade knivar.

– Kickstarterkampanjen gav oss verkligen en möjlighet att se om våra produkter efterfrågades och vi fick många positiva kommentarer. Nu ska vi köra en kampanj till i höst, berättar Adisa Copra.

HITTILLS HAR DE gjort en liten vinst. Inom några år hoppas Joel Andersson och Adisa Copra att resultatet visar mer positiva siffror.

– Eftersom vi kommer från konstvärlden har vi lärt oss ett visst sätt att tänka om det vi skapar, konsthantverket ska tala för sig självt. Nu måste vi tänka annorlunda och vara tydliga med vad vi gör och hur produkten ska beskrivas, till exempel att den gör arbetet i köket lättare och roligare, berättar Adisa Copra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.