Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/13

Handelns nya knep: Nu kommer Singles Day till Sverige

Nu kommer Singles Day till Sverige – och handlare hoppas att ännu en shoppingdag ska få fler att öppna plånboken.

I Kina är det en shoppinghögtid som omsätter runt 150 miljarder kronor varje år. Nu försöker handeln lansera Singels Day, singlarnas dag, även i Sverige. "Nästa stora trend inom handeln" spår hotellkedjan Scandic, som lockar med "singelpris" på rum för en person på utvalda hotell under lördagen. I baren ska drinken ”Single and ready to mingle” dessutom serveras under kvällen - så att alla kan se vem som är singel. Elektronikkedjan Elgiganten "firar" i stället dagen genom att erbjuda en helt vanlig rea för "alla, oavsett relationsstatus"

Allt fler "kommersiella högtider"

– Ur handelns perspektiv är det här såklart helt logiskt. De vill alltid förnya sig och försöker ständigt hitta på sätt att göra det roligare för kunden att handla. I dag är de flesta datumen i kalendern dagar för att uppmärksamma ett visst fenomen eller en produkt, som till exempel Kanelbullens dag, som introducerades av Hembakningsrådet. Fars dag och Mors dag är också exempel på kommersiella högtider, även om de har en annan botten också, säger Ulrika Holmberg, föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet.

Hon tror att även Singles Day har potential att slå i Sverige framöver.
– Det är en dag som ligger i tiden – runt hälften av hushållen i storstäderna är till exempel singelhushåll och det diskuteras mycket kring relationsstatus och singelliv. Handeln kan i vissa fall vara med och flytta normer, säger Ulrika Holmberg.  
Största syftet är dock att få oss att handla mer – och kanske även sprida ut handeln mer jämnt över året. För många aktörer står julhandeln fortfarande för den absolut största omsättningen under året. Just reor, nedsatta priser och erbjudande av typen "Ta tre betala för två" är också starka så kallade "triggers" för att få oss att shoppa friskt. 

Så gör du för att stå emot

– I den fysiska handeln, när du är ute och trängs med andra människor om kraftigt nedsatta varor, under till exempel mellandagarna, är det lätt att roffa åt sig saker som man egentligen inte behöver och sedan måste sälja vidare på till exempel blocket. Ibland kan vi helt enkelt inte hantera de här situationerna, säger Ulrika Holmberg.

Vad ska man då, som konsument, göra för att slippa ryckas med och komma hem med ännu fler grejor man varken behöver eller vi ha speciellt mycket?
– Om du vet att du är en person som lätt dras med i det här, kan det vara bra att hitta sätt att tänka efter före du handlar. Man kan till exempel se till att inte ha så mycket pengar tillgängligt på kortet eller ta med en kompis när man handlar – då har du någon att diskutera inköpen med innan du slår till, säger Ulrika Holmberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.