Bolts Sverigechef Nils Wijkmark tar nu taxidelningstjänsten till Göteborg. Wijkmark är uppvuxen i Göteborg och tycker att stadens taxinäring utmärks av "stor professionalism" - men när det kommer till teknik ligger Stockholm före.
Bolts Sverigechef Nils Wijkmark tar nu taxidelningstjänsten till Göteborg. Wijkmark är uppvuxen i Göteborg och tycker att stadens taxinäring utmärks av "stor professionalism" - men när det kommer till teknik ligger Stockholm före. Bild: Petter Trens

Han utmanar Uber i Göteborg

Nu hårdnar konkurrensen på Göteborgs pressade taximarknad. Med stora rabatter och schysstare villkor ska taxitjänsten Bolt locka göteborgska kunder och förare.
– Det finns gott om utrymme för ännu aktör i Göteborg, säger Bolts Sverigechef Nils Wijkmark.

ANNONS
|

Uber slog sig in på Göteborgs taximarknad 2015 – nu får de konkurrens från Estlands-baserade Bolt. Från klockan 07.00 på torsdagsmorgonen står "flera hundra" aktiverade förare redo att köra kunder på de göteborgska gatorna.

– Vi har jobbat i en dryg månad med att intervjua förare för att förstå marknadens behov och kontrollera att de uppfyller alla krav som ställs av oss och av svensk lagstiftning, säger Nils Wijkmark.

LÄS MER: En sista suck för bilägandet

Bolt erbjuder det som på svenska brukar kallas taxidelning – de kopplar, genom en app, samman kunder som vill ha skjuts någonstans med förare i närheten. Intäkter får de genom att ta ut en viss procent av varje slutförd körning.

ANNONS

Grundat av estniska bröder

– Vi är som en digital dispatcher, (speditör, reds anm.) som samarbetar med en mängd åkerier och enskilda åkare. Vår plattform gör att vi kan fördela körningarna smart och effektivt vilket leder till en högre nyttjandegrad för bilarna. En hög nyttjandegrad är centralt i vårt arbete och det gör att varje förare i längden också får mer körningar och större intäkter, säger Nils Wijkmark.

Branschen för taxidelning har exploderat de senaste åren. Störst på den globala marknaden är kinesiska Didi Chuxing, vars app uppges ha hisnande 550 miljoner aktiva användare. Amerikanska Uber har i jämförelse cirka 100 miljoner aktiva användare i USA, Sydamerika, Europa och Asien medan Kalifornien-baserade Lyft rapporteras ha runt 20 miljoner användare.

Bolt, som tidigare gick under namnet Taxify, grundades 2013 av de estniska bröderna Martin och Markus Villig. Bolaget har i dag 25 miljoner användare i 35 länder. I våras slog de sig in i Stockholm och nu är det alltså dags för en Göteborgs-etablering.

Konkurrensvapnen: Rabatter och kapade avgifter

För att ta marknadsandelar kommer de bland annat erbjuda rabatterade resor till kunder och pressade avgifter och bonusprogram till förare. Vad lanseringen kostar berättar inte Bolt.

– Vi går inte in på detaljer i kronor och ören – men när vi går in i ett nytt land gör vi det alltid för att finnas där långsiktigt. Lanseringen i Göteborg har påskyndats av att vi fick många propåer från förare här som vill att vi ska etablera oss på marknaden. När vi lanserade i Stockholm tvingades även konkurrenten justera sina ersättningar och förarna i Göteborg vill att marknaden konkurrensutsätts på samma sätt här, säger Nils Wijkmark.

ANNONS

Han har identifierat tre huvudkonkurrenter i Göteborg – Taxi Göteborg, Cabonline och Uber. Bolts priser kommer ligga på samma, relativt låga, nivå som Ubers. Hos Bolt ska en större del av kakan dock gå till förarna, menar Nils Wijkmark. Uber tar i regel en avgift på upp mot 25 procent av intäkterna, medan Bolts ligger på 15 procent.

– Under lanseringen kommer vi bara ta 10 procent. Vi kommer också ha bonusprogram som premierar duktiga och omtyckta förare, säger han.

Hård kritik mot gigekonomi

Affärsmodellen att inte ha några anställda förare, bara arbeta med egenföretagare och åkerier, har dock fått hård kritik världen över. Fackliga aktörer hävdar till exempel att den så kallade gigekonomin, där människor anlitas bara för att utföra enskilda tjänster, gig, skapar stor osäkerhet på arbetsmarknaden. Det som av plattformsbolagen säljs in som en chans att styra din egen arbetstid och lön, vara din egen chef, beskrivs av kritikerna som ett sätt att lägga allt ansvar och risk på den enskilde företagaren.

LÄS MER: Gigekonomin växer sig allt större

Nyligen beslutade också den schweiziska kantonen Genève att Uber måste betala sociala avgifter och pension för sina förare – precis som om de vore anställda hos bolaget.

ANNONS

Bolts Nils Wijkmark tycker den kritiken mot just taxidelning är obefogad.

– Det ser i mångt och mycket likadant ut på den traditionella taximarknaden och jag har därför svårt att ta till mig den kritiken. Vi arbetar med många åkerier och enskilda företagare och hyggliga villkor för förarna är en del av vår affärsmodell, säger han.

Vad ser ni för skillnader mellan taximarknaden i Göteborg och Stockholm?

– Jag har upplevt en stor professionalism bland förarkåren i Göteborg. I Stockholm finns väldigt många enskilda åkare, i Göteborg upplever jag att det är fler åkerier. I Göteborg har många förare varit i branschen under lång tid och har stor erfarenhet. Rent tekniskt är Stockholm dock en väldigt mogen marknad, väldigt mycket sker genom appar där. På det området har Göteborg inte kommit lika långt ännu, säger Nils Wijkmark, som själv är uppvuxen i Göteborg.

LÄS MER: Uber lanserar lågpristaxi i Göteborg

ANNONS