Det var i slutet av juli som investeringsbolaget Mellby Gård i Hässleholm, som har 30 procent av aktierna Kappahl, gick ut och förklarade att man vill köpa resterande del i det Mölndalsbaserade företaget.
Kappahls styrelse togs på sängen – ett dygn tidigare hade man ingen aning om det överraskande budet.
– Det fanns överhuvudtaget inga sådana indikationer, förklarade styrelseledamoten Pia Rudengren för GP efter det chockartade beskedet.
Hon avbröt semestern och blev raskt ordförande för styrelsens oberoende budkommitté som med hjälp av externa experter började syna budet utifrån aktieägarnas bästa.
Prislapp: 1,5 miljarder
Budet var fast – 20 kronor per aktie. En affär som totalt värderades till 1,5 miljarder – i praktiken 1,1 miljarder eftersom Mellby Gård redan har 30 procent av aktierna.
Marknaden reagerade positivt på beskedet. Det senaste året hade Kappahls aktie tappat 78 procent men när budet kom en av de sista julidagarna gick aktien upp med 40 procent.
En knapp månad senare var budkommitén klar med sin omfattande analys och slutsatsen i en mening var tydlig: kommittén rekommenderar enhälligt aktieägarna i Kappahl att acceptera Mellby Gårds offentliga erbjudande.
Under tiden hade Finansinspektionen gett klartecken för affären och på måndagen kom ytterligare ett besked som talar för att affären blir av.
Organisationen Aktiespararna har utvärderat grunden för affären – och konsekvenserna för aktieägarna om den blir av eller inte. Även Aktiespararna har en positiv hållning och rekommenderar sina medlemmar att acceptera 20-kronorsbudet på Kappahl från Mellby Gård.
På fredag är det deadline – då löper acceptperioden för erbjudandet ut och aktieägarna ska ha sagt sitt.
Bra magkänsla
Johan Andersson, vd för Mellby Gård, medger viss spänning inför fredagens avgörande men säger att magkänslan är bra.
– Att två tunga aktörer rekommenderar affären är positivt – liksom att ingen gått ut och varit negativ till den. Men till slut är det ändå de många och vanliga aktieägarna som ska säga sitt och ofta väntar man in i det sista med att ge besked, säger han till GP och fortsätter:
– För oss är det här en stor och viktig affär – vi tror mer på Kappahl än vad marknaden gör. Vi har redan flera bolag inom klädbranschen, som Flash, Oscar Jakobson och Dea Axelsons, och vi tror på en utveckling trots att det är en tuff bransch som utsatts för stora förändringar under senare år. Med Kappahl kan vi nå ytterligare synergieffekter och blir starkare totalt sett.
Om köpet blir av ser han inledningsvis inga större förändringar med Kappahl. Kedjan har länge kämpat i motvind och har redan ett tungt sparpaket över sig på drygt 100 miljoner. I paket som lanserades tidigare i år ingick att 50 personer skulle tvingas gå, varav 40 vid huvudkontoret i Mölndal. Samtidigt flaggades för att minst 20 butiker inom koncernen skulle slå igen.
– Det är klart att det på sikt kan bli ytterligare strukturella förändringar, men det är för tidigt att säga. Att vända tar tid. Men vi köper företag för att utveckla dem och har en tro, en övertygelse om att det här en bra idé. Hade vi inte trott på satsningen hade vi inte gått in i den, säger han och utvecklar:
– Att Kappahl kommer ifrån börshetsen tror jag är bra. Det öppnar för en långsiktig utveckling i lugn och ro. På sikt kan det också ge en förbättrad effektivitet och logistik med kortare ledtider och snabbare beslut som gynnar helheten Planen är noga genomtänkt och analyserad.
Och om affären inte blir av…
– Då återstår bara att lägga ner pennan och tacka för oss, säger Johan Andersson.
1953: Per-Olof Ahl öppnar Kappaffären i Göteborg. Hans affärsidé är att sälja kappor av hög kvalitet till överkomliga priser. Succén är omedelbar.
1954: Per-Olof har i tidningarna fått smeknamnet Kapp-Ahl och bestämmer sig för att byta till samma namn på sin butik.
1963: Tio år efter starten har KappAhl 25 butiker och säljer även herrkläder. Kappan är fortfarande storsäljaren nummer ett.
1978: Den första barnkollektionen kommer ut i butikerna.
1988: Norge får sin första Kappahl-butik.
1990: Första butiken i Finland öppnar.
1993: Kappahl lanserar första kollektionen med ekologiska kläder.
1997: XLNT, kollektionen med större storlekar blir en permanent del av sortimentet.
1999: Kappahl blir den första modekedjan i världen att miljöcertifieras.
2006: Kappahl noteras på Stockholmsbörsen.
2010: Bolaget öppnar ett utbildningscenter för kvinnliga textilarbetare i Bangladesh.
2011: Kappahls e-handel startar.
2013: Kappahl firar 60 år och ansluter sig till "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh", ett gemensamt initiativ i branschen för att förbättra säkerheten för textilarbetare.
2017: De första Newbie-butikerna öppnas i Storbritannien.
2019: Mellby Gård lägger bud på Kappahl i slutet av juli. Deadline för budet är på fredag den 20 september. Om affären går igenom avnoteras Kappahl från Börsen.
Källa: Kappahl