Han är, sedan oktober förra året, ansvarig för Volvokoncernens forskning och utveckling – en verksamhet med 10 000 ingenjörer världen över, 14 olika varumärken och en budget på runt 15 miljarder kronor.
– Det är det finaste jobb man kan ha som svensk ingenjör – får man erbjudandet tackar man ja, säger han.
Nu behövs ytterligare runt 500 ingenjörer, inom allt från programmering till hårdvara. Det pågår som bekant en mindre revolution av fordonsindustrin – på sikt väntas såväl människor som gods resa i mer eller mindre självkörande, eldrivna och uppkopplade fordon.
Den största utmaningen
– De nya teknologierna kallas ofta disruptive eller banbrytande, men det är egentligen bullshit, för det är de inte i dag. Men de har potential att bli det. Var och en av de tre nya teknologierna har i sig själv potential att rubba de invanda mönstren i transport- och logistikindustrin. Tillsammans kan de få hela logistiksystemet att skaka i sina grundvalar, säger Lars Stenqvist.
Volvo lägger, precis som konkurrenterna, enorma resurser på att hänga med i den snabba utvecklingen. Samtidigt måste de redan befintliga produkterna ständigt förbättras. Det är den avvägningen som Lars Stenqvist själv ser som sin största utmaning.
– I vår bransch kan vi kasta väldigt få av de gamla välkända teknologierna över bord. Vi måste ta med dem och vidareutveckla dem. Förbränningsmotorer är ett exempel, som ligger mig varmt om hjärtat – det är många som tror att det är dött och att framtiden bara är elektrisk. Det kan säkert stämma för exempelvis personbilsindustrin, men i vår värld, med vår kundefterfrågan kommer vi ha förbränningsmotorer under en mycket, mycket lång tid framöver. Det är vårt dilemma – vi måste fortsätta utveckla de välkända teknologierna samtidigt som vi adderar de nya ovanpå, säger Lars Stenqvist.
Ellastbil på gång
Exakt hur gracerna fördelas mellan ”välkänt” och nytt berättar inte Volvo, men enligt Stenqvist investeras ”en ansenlig del” av budgeten i det nya.
När kommer den första eldrivna Volvo-lastbilen?
– Om du tittar in över staketet kan du se en redan i dag. Vi har jobbat hårt med elektrifiering i många år, men vi har valt att kommersialisera det först i bussar. Det är där kundbehovet och kraven finns i dag. Där är vi också ända framme vid kommersiellt lanserade och levererade produkter. Nu är det så fint att vi arbetar med ett modul-system där vi återanvänder komponenter från våra bussar i våra lastbilar. Nu jobbar vi med den kompetens vi redan har kring elektrifiering och de komponenter vi redan har i våra elektriska bussar, för att plocka fram samma sak i lastbilsväg.
Konkurrenterna jobbar också på. Mercedes har exempelvis visat upp en konceptlastbil, helt driven på el och Tesla meddelade nyligen att de ska lansera en egen långtradare i höst.
Är du orolig att ni ska bli omkörda?
– Nej. Våra konkurrenter har satt ut ett fåtal fordon i prov hos några kunder – det är vi inte särskilt långt ifrån, även om jag inte tänker ge dig ett exakt datum. I den här världen kommuniceras den typen av småskaliga prov ofta som lansering, vilket det inte är. Vi har byggt upp en gedigen kunskap och redan tagit fram flera komponenter. Jag känner mig trygg med vad vi kan, säger Lars Stenqvist.
Barndomsvän med Lundstedt
Han kom till Volvo nästan exakt ett år efter att Scania-chefen Martin Lundstedt tagit över vd-posten i lastbilsjätten. De är båda födda 1967, uppvuxna i skaraborgska Mariestad och har varit vänner sedan förskoletiden.
– Våra två lekis spelade fotboll mot varandra – jag minns att vi vann, han minns att de vann. Det var första gången vi träffades, säger Lars Stenqvist.
I lumpen hamnade de i samma pluton i Uddevalla och sedan läste de på Chalmers, och bodde, tillsammans. När de var färdiga, mitt i 90-talskrisen, sökte båda också jobb på Volvo – där det då inte fanns en enda ledig tjänst att få. Men det fanns det hos konkurrenten Scania.
– Det var de enda jobben som fanns att söka då. Jag brukar säga att anställningsprocessen är ovanligt lång på Volvo. Jag sökte jobb 1992, 24 år senare fick jag godkänt, säger Lars Stenqvist.
Det tar han med från Scania
Det faktum att både Volvos vd och chef för forskning och utveckling nu kommer från den betydligt mindre, men mer lönsamma, konkurrenten Scania har fått många bedömare att spekulera kring Volvos framtid. Konkret betyder det att Martin Lundstedt får många frågor om han tänker sälja Volvos anläggningsmaskiner och båtmotorer till exempel.
Vad är det viktigaste du tar med dig från Scania till Volvo?
– Scania är ett mycket mindre företag och det gör att man har förmåga att vara ännu mer kundnära. På ett stort företag är det också väldigt viktigt vara kundnära – pengarna faller inte ner från himlen, utan kommer från att kunderna aktivt har valt att göra affärer med Volvo. Det är det vi lever på. Scania har också ett extremt modulariserat produktprogram, som ger väldigt hög flexibilitet – det är ett adelsmärke hos dem, säger Lars Stenqvist.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.