Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Han säljer tonvis med godis till västsvenskar

Veckorna före påsk, svenskarnas stora godishögtid, är det full rusch på 4-Gott. Grundaren Keivan Zandesh har byggt ett västsvenskt godisimperium med elva butiker i Göteborg, Borås och Kungsbacka.

Hur mycket extra säljer ni för att det är påsk?

– Vi säljer sju ton lösgodis veckan före påsk, jämfört med kanske tre ton en normal vecka. Vi sålde faktiskt för 30 miljoner kronor förra året. Det är rätt bra, säger Keivan Zandesh.

Siffrorna gäller enbart butiken på Östra Hamngatan, med 17 anställda. Det är den enda butik han äger själv numera, de andra tio drivs av franchisetagare.

Varför franchise?

– Jag hade sju egna butiker ett tag, men det blev för mycket, för många anställda som inte hade rätt kunskap, det gick inte bra. Väldigt mycket jobb för nästan ingenting.

Vad säljer bäst till påsk?

– Storsäljarna i påsk är allt som platsar i ett påskägg, framför allt mandelägg och marsipanägg. Mandeläggen har blivit dyrare så de har tappat en del, men folk frågar fortfarande efter dem.

Har påskhandeln förändrats sedan du började?

– Ja, för tio år sedan var det inte så populärt att skicka påskägg till företag. Då var det mest julkorgar eller fruktkorgar. Men nu har vi många sådana kunder. Vi har sju olika storlekar, vi fyller påskäggen och skickar iväg dem. Det blir jättefint!

Vilket är ditt eget favoritgodis?

– Kokosdrömmar och den klassiska Kit-Kat, fast i lösvikt. Just att förvandla förpackat godis till lösvikt är Keivan Zandeshs specialitet. Fast det är inte alltid populärt hos tillverkaren. Som när han beställde 137 pallar – drygt 68 ton (!) av chokladkulorna Ferrero Rocher från Tyskland för att sälja dem i lösvikt, med guldpapper och allt.

Vad hände?

– Det dröjde inte länge förrän de ringde och klagade. Då hade någon varit här och tagit bilder på att vi öppnade askarna och sålde i lösvikt. ”Du förnedrar vårt varumärke”, sa de. Jag höll inte med alls, jag sålde ju mycket av deras produkt. Lösvikt säljer alltid bättre än askar.

Så de levererar inte till dig längre?

– Nej, nej! De har satt ett stort kryss över mitt namn, säger Keivan Zandesh med ett skratt.

Den stora omsättningen gör att han kan han köpa in stora partier till lägre priser än konkurrenterna. När vi hälsar på, har han just kommit hem från den årliga godismässan i Köln och huset på Östra Hamngatan håller på att byggas om. Lagom till påsk är de nya hyllorna färdiga och butiken erbjuder då 1 600 sorters godis.

Hur började din godiskarriär?

– Den första butiken öppnade jag på Skanstorget i februari 1999. Men jag startade med en kiosk i Uddevalla, på Göteborgsvägen. Där var min första dagskassa 24 kronor, jag sålde tre Coca-Cola. Jag var 20 år och visste ingenting om branschen.

Efter 28 år i branschen, är det fortfarande roligt med godis?

– Jaa! Våra kunder är glada, de kommer hit före en fest eller ett biobesök. Det är inte som på ett sjukhus eller en begravningsbyrå direkt. Man blir glad av godis, helt enkelt! Inte bara av sockret utan av färgerna och festen runtomkring.

Varifrån kommer namnet 4-Gott?

– Från de där reklamfilmerna för Carlshamns mejeri, med tvillingbröderna Jeppson, som alltid slutade med ”Gott, gotti gott gott!” Min första butik i Uddevalla hette Gott gotti gott gott. När jag sålde den, ville den nye ägaren inte att jag skulle ha samma namn på min butik i Göteborg. Så då hittade jag på 4-Gott, det är ju samma sak!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.