Han körde lastbilen med van Damme på backspegeln

ANNONS
|

Till vardags är Jens Goldsmith Karlsson anställd på åkeriet Bröderna Nilssons tanktransport AB i Surte, och kör kemikalier mellan Sverige och norra Europa. Men vid sidan av det har han också i många år varit med vid reklamfotograferingar där lastbilar har varit inblandade.

När Volvo Lastvagnar skulle spela in reklamfilmen där en kvinna går på lina mellan två lastbilar i rörelse ("The Ballerina Stunt"), hade Jens Goldsmith Karlsson kört rekvisita till Kroatien där filmen skulle spelas in.

– De hade hyrt in två chaufförer som skulle köra, men den ene killen klarade inte riktigt av det. Jag gick och värkte och tänkte att jag skulle kunna tänka mig att prova. Till slut sa jag till några i teamet att "jag tror att jag skulle greja det". Så fick jag testa, vi höll på några gånger och sen gick det bra. Den gången hade jag inte kravet på mig att det skulle funka, det var mer "löser jag det så löser jag det", säger Jens Goldsmith Karlsson.

ANNONS

Inspelningen gick som planerat, och filmen blev en succé på Youtube.

– Jag höll på att säga "det var inget märkvärdigt", men det var det, det var svårt som fan! Det var grymt, men krävde mycket koncentration och fokus.

När Jens Goldsmith Karlsson fick frågan om att vara med och köra en backande lastbil med Jean-Claude Van Damme på ena backspegeln tackade han ja direkt, och så småningom åkte han ner till Spanien där inspelningen skulle ske.

– De sa att de ville ta hela filmen på en tagning, och jag tänkte att "vi får väl se hur det går". Då sa de att de helst ville ha tagningen klockan 08.14, för då var solen på rätt plats. Och jag tänkte väl att "Jooo... vi får väl göra vad vi kan". Jag trodde inte riktigt på det där. Men så övade vi tre-fyra dagar, utan Van Damme, och målade upp linjer i backen och så. Utan dem hade det varit omöjligt. Sedan tränade vi ytterligare två dagar med honom på backspeglarna. Då började jag tro på att vi kunde ta det på en tagning, och kanske att det skulle gå exakt vid 08.14 också.

Och när det väl gällde, funkade det direkt. De satte tagningen vid 08.14 på den första inspelningsdagen, tack vare "vansinnigt fokus" på uppgiften.

ANNONS

– När vi var klara kändes det nästan tråkigt att det var över. Du vet hur man kan känna efter att ha varit koncentrerad en längre tid – vi hade tränat för detta i en vecka. Efteråt kunde vi verkligen slappna av. Det blev en öl – eller två – på kvällen.

Jens Goldsmith Karlsson säger att backningen med Van Damme var bland det roligaste han har gjort – men också bland det svåraste, särskilt eftersom han hade släp på sin lastbil. Det handlade om millimetrar.

– När vi spelade in ballerinafilmen hade vi ganska långt avstånd mellan bilarna, men här fanns inga marginaler. Vi körde 25 kilometer i timmen, och för att vara baklänges är det jävligt fort! Särskilt när man kör så nära är det svårt, det är lätt att köra ihop. Vi gjorde det en gång, men det gick bra, det blev bara en touch innan vi fick stopp på bilarna.

Under de inledande dagarnas träning hände det också att Jean-Claude Van Damme föll några gånger, men enligt Jens Goldsmith Karlsson var situationen hela tiden under kontroll.

– Det höll aldrig på att gå åt helvete. De drog upp honom i säkerhetslinan när de märkte att det började gå åt skogen. Annars var säkerhetslinan slak när vi körde, det var inget han hängde i.

ANNONS

Jens Goldsmith Karlsson pratade inte jättemycket med Jean-Claude Van Damme, det handlade mest om att hålla koll på läget när han stod på backspeglarna.

– Men han verkade som vem som helst, lite blygare än andra människor kanske. Han var i alla fall inte sådär som man är van att se honom, när han springer runt och sparkar folk i ansiktet! Han var väldigt bra, lugn och sansad. Som folk är mest.

Att klippet med Van Damme har visats över 43 miljoner gånger på Youtube kommer som en överraskning för Jens Goldsmith Karlsson. Han är ute på vägarna och har haft dålig tillgång till nätet under några dagar. Och trots att hans chaufförsinsats gör succé på sociala medier överväger han inte att byta karriär.

– Jag kör lastbil mellan Sverige och norra Europa, och trivs väldigt bra med det. Det vill jag fortsätta göra. När man filmar ska solen stå rätt, vädret ska vara rätt, allt ska vara rätt – det blir väldigt mycket väntan.

ANNONS