Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Allting blir väldigt osäkert och vi kan inte planera något överhuvudtaget", säger Gabriella Hedenskog, på Hedenskogs åkeri, om strejken som kan bryta ut i hamnarna.

Hamnkonflikten slår mot åkeribranschen

Långa köer i hamnarna, stor osäkerhet kring transporter och arbetstider – och på sikt risk att tappa körningar. Hamnkonflikten slår även mot den svenska åkerinäringen.

Transporter minutplaneras och avbrott i logistikkedjan kan få stora konsekvenser.

Trots att hamnkonflikten hittills i år endast handlat om punktstrejker, ett par timmar åt gången, har effekten varit kännbar för många åkeriföretag.

För Hedenskogs åkeri som kör transporter till och från Göteborgs ro/ro-terminal har hamnkonflikten redan inneburit mycket merjobb.

- Det är svårt att planera arbetstider. När det blir begränsade öppettider blir det mer kö i hamnen. Vi får försöka planera och hämta godset så fort vi har möjlighet. Då kan det bli extra tomkörningar för att få ett flöde. Det blir inte så ekonomiskt, varken i kronor eller för miljön, säger Gabriella Hedenskog, som driver åkeriet.

Stor osäkerhet

Extra långa väntetider kan, enligt henne, vara svårt att ta betalt för och åkeriet har fått sätta in extra personal på helger för att hämta upp gods.

Åkeriet har vissa möjligheter att bunkra upp med gods i sin depå, vilket man nu har gjort då vissa kunder har kunnat skicka gods i förtid. Men bryter strejken ut i full skala, som den gör om parterna inte hittar någon lösning före midnatt, kommer det att skapa stora problem.

- Allting blir väldigt osäkert och vi kan inte planera något överhuvudtaget, säger Gabriella Hedenskog.

Strejken rör enbart Hamnarbetarförbundets medlemmar som är i majoritet i ro/ro-terminalen, men det är svårt att i dagsläget veta vad som kommer fungera och hur tidsscheman kommer att påverkas.

Transporter kan flyttas

Många i branschen är bekymrade över vad strejken kan innebära på längre sikt, om ovissheten kring transporterna ger Sverige dåligt rykte som handelsnation.

- Först och främst blir det förseningar för industrin för att de inte får sina varor i tid och det kommer bli mycket dyrare med transporter. Då får man ju byta hamn, säger Morgan Stahlgård, ordförande för Åkeriföreningen i Västra Götaland.

- Och flyttas det till utländska hamnar är det väldigt stor sannolikhet att körningen inte går till en svensk lastbil, säger Morgan Stahlgård.

Och tappar svenska åkerier körningar ser branschen inte bara ekonomiska men även sociala och miljömässiga förluster som följd.

- Vi måste verkligen värna den svenska näringen där vi försöker hålla en god kvalitet både socialt och miljömässigt för att minimera alla de dåliga sakerna som finns med transporter, säger Gabriella Hedenskog.