Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Hamnkonflikten i Göteborg ger ny lagstiftning

Den infekterade konflikten i Göteborgs hamn gör att regeringen öppnar för att begränsa konflikträtten. Men från fackligt håll sågas den planerade utredningen.

Sedan i fredags har Göteborgs containerhamn stängt på vardagskvällar och vardagsnätter. Lockouten, arbetsgivarens svar på en övertidsblockad från fackets sida, är den senaste stridsåtgärden i den långdragna striden mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet.

LÄS MER: Den bittra kampen om Göteborgs hamn

Det som gör konflikten extra komplicerad är att det existerande kollektivavtalet är tecknat med Transportarbetareförbundet i stället för med Hamnarbetarförbundet. Det är med anledning av det som regeringen nu vill se över lagstiftningen och öppnar för att, i vissa fall, begränsa rätten till stridsåtgärder som strejker, blockader och lockouter.

- Det handlar om väldigt smala direktiv som precis riktar in sig på den här situationen, att det ska vara möjligt för arbetsgivaren att köpa sig arbetsfred genom att teckna kollektivavtal, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

LÄS MER: Ingen lösning i hamnkonflikten - nu blir det lockout

Nya möten

Utredningen välkomnas från arbetsgivarhåll, medan fackets entusiasm är betydligt mer dämpad. Enligt Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundet i Göteborgs hamn, handlar konflikten snarare om till exempel arbetsmiljö och fackets möjligheter att påverka i förhandlingarna.

- Grundproblemet är inte en avtalsfråga, utan det förhållningssätt som arbetsgivaren har till sina anställda, säger han.

- Vi tror inte att APM är intresserade av en kompromiss, utan att de är ute efter just en lagändring.

Det senaste mötet mellan parterna hölls i fredags, men utan framgång. Facket har nu begärt ett nytt möte, medan parterna på onsdag i nästa vecka är kallade till Medlingsinstitutet.

"Förtvivlade" företag

En stor del av containertrafiken till och från Sverige sker via Göteborg. De senaste stridsåtgärderna gör dock att containerhamnens kapacitet är nere på omkring 4 000 containrar i veckan mot normala omkring 10 000. Enligt Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, har konflikten allvarliga konsekvenser.

- Jag får dagligen samtal av förtvivlade företagare. Det står miljonbelopp på spel för många företag, säger han.

- Det är på gränsen till en samhällskritisk situation just nu. Det här hotar att stoppa hela det svenska näringslivet.