"Hamnen just nu en bromskloss"

ANNONS
|

GP har vid flera tillfällen berättar om hårt pressade åkare som drabbas av långa väntetider i containerhamnen i Göteborg hamn, som drivs av danska APM Terminals.

Nu drabbas även varuägare som inte får hem sina varor i tid.

Ellenor Lennarth, commercial manager på Kwintett Sverige AB med varumärket Martinson som levererar kläder till sjukvården, har väntat i snart tre veckor på patientplagg sydda i Indien.

- Vi vet att kläderna har varit två gånger i Göteborgs hamn men inte blivit lossade. I dag vet vi inte var kläderna är, säger Ellenor Lennarth som även väntar på plagg som finns på två andra fartyg.

ANNONS

- Vi vet inte vad vi ska säga till våra kunder, landsting runt om i landet, om när leveransen kan ske. Det finns vitesklausuler i våra avtal. En veckas försening innebär tio procent av ordersumman i böter. Våra marginaler i affären riskerar försvinna helt.

Kwintett Sverige AB och Martinson anlitar fraktförmedlaren Geodis Wilson för sina transporter.

Elvir Dzanic, sjötransportchef för Geodis Wilson i Norden, är bekymrad över problemen i Göteborg.

- Just nu är det stora problem som gör att flertalet av våra 5000 kunder blir drabbade, säger Elvir Dzanic, som tror att upp till en tredjedel av godset på ett ankommande fartyg inte hinner lossas innan det måste lämna kajen för att ge plats för ett annat fartyg. Last för export blir kvar på kajen.

- Göteborgs hamn är just nu en stor bromskloss i svensk logistik. Tyvärr ser det inte ut att vara ett övergående problem och vi har därför börjat titta på alternativ till Göteborgs hamn, säger Elvir Dzanic.

Keld Pedersen, vd för APM Terminals i Göteborg, beklagar den aktuella situationen.

- Vi förstår självklart att den leder till frustration hos kunderna. Vi har uppgraderat mer än 85 procent av hela terminalen i form av bland annat nya kranar, järnvägsspår och truckar. Det är inte lätt att göra en så stor uppgradering utan att det påverkar verksamheten.

ANNONS

- Under slutet av våren hoppas vi ha merparten av den nya tekniska utrustningen på plats och därmed kunna erbjuda bättre kapacitet, säger Keld Pedersen.

Danska rederiet Maersk Line, systerföretag till APM Terminals, har nyligen till sina kunder, exempelvis Geodis Wilson, sagt att man försöker få längre "fönstertider" vid kaj för att hinna lossa och lasta.

ANNONS