Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svenska Hamnarbetarförbundets medlemmar vill inte befatta sig med ryskt gods och ryska fartyg och varslar om blockad.
Svenska Hamnarbetarförbundets medlemmar vill inte befatta sig med ryskt gods och ryska fartyg och varslar om blockad. Bild: Thomas Johansson

Hamnarbetarförbundet varslar om blockad mot ryska fartyg

Svenska Hamnarbetarförbundet varslade under torsdagen om blockad mot ryskt gods och ryska fartyg. Allt lossning och lastning stoppas.

Svenska Hamnarbetarförbundet varslade under torsdagen arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar om landsomfattande blockad mot ryska fartyg, ryskt gods och sjötrafik till och från ryska hamnar, på grund av kriget mot Ukraina.

Blockaden är en sympatiåtgärd till stöd för Ukrainas hamnarbetare och civilbefolkning under pågående rysk invasion, enligt förbundet och kommer att träda i kraft den 28 mars.

Men vice ordförande Erik Helgeson säger till TT att förbundet är beredda att agera redan nu om ryskkopplade fartyg närmar sig svenska hamnar.

– Om vi ställs inför en situation där våra medlemmar anses ha arbetsplikt på ett sådant fartyg innan dess hamnar vi i ett dilemma. Men det är inget svårt beslut. Då kan vi helt enkelt inte klara de ordinarie varselreglerna, då får vi ta konsekvenserna av det, säger han.

Stridsåtgärderna innebär att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av utpekade fartyg försätts i blockad i svenska hamnar.

Svenska Hamnarbetarförbundets förbundsordförande Martin Berg.
Svenska Hamnarbetarförbundets förbundsordförande Martin Berg. Bild: Svenska Hamnarbetarförbundet

”Det är inte business as usual”

– Vi har väntat i två veckor på besked från den svenska regeringen angående redan beslutade EU-sanktioner men också om vår önskan att helt stänga svenska hamnar för ryska fartyg och ryskt gods. Vi har inte hört någonting alls. Nu får vi fler och fler indikationer på att vissa företag i vår bransch vill återuppta eller rentav utöka den här affärsverksamheten med ryska intressen, och då kan vi inte vänta längre, säger förbundsordförande Martin Berg, i ett pressuttalande.

Han konstaterar också:

– Det går inte att fortsätta bedriva ”business as usual” i svenska hamnar samtidigt som våra hamnarbetarkollegor och den ukrainska civilbefolkningen tvingas att gömma sig i källare eller dödas i urskiljningslösa bombningar, säger han.

Svenska Transportarbetarförbundet som också organiserar en stor del av hamnarbetarna i Sveriges hamnar, efterlyser klara besked i från regeringen om blockad av ryska fartyg och laster. Om inte, så kan man hamna i ett läge där ryska laster kan hanteras i en hamn, men inte i en annan. Och detta kan bli en realitet både i Sverige och Europa.

– Risken för problem i hamnarna skulle minimeras om regeringen gick in och sa vad som gäller. Vi har förbundsstyrelsemöte på tisdag nästa vecka. Och får vi inget besked från regeringen före tisdag så kommer vi att ha samma diskussion hos oss angående blockad och åtgärder, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet.

Arbetsgivaren vill se snabbt besked från regeringen

Marcus Dahlsten, vd Sveriges Hamnar.
Marcus Dahlsten, vd Sveriges Hamnar. Bild: Sveriges Hamnar

Arbetsgivaren Sveriges Hamnar skriver i en snabb kommentar till GP:

– Vi har precis nåtts av beskedet att Hamnarbetarförbundet varslar om sympatiåtgärder till stöd för Ukrainas hamnarbetare. Sveriges Hamnar menar att det är viktigt att vi nu står bakom intentionen med Europaparlamentets resolution. Alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Vi har sett att några medlemsstater gått före och redan stoppar ryska fartyg i sina hamnar och vi uppmanar därför regeringen till att skyndsamt fatta ett beslut för Sveriges hanterande, säger Marcus Dahlsten, vd Sveriges Hamnar.

Sveriges Hamnar är bekymrade över situationen i vår närhet och uppmanar regeringen att ta ett tydligt och kraftfullt beslut i frågan.

– Vi vill se tydligare beslut från regeringen när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Svenska hamnar och det brådskar, säger Marcus Dahlsten vd Sveriges Hamnar.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth konstaterar att det pågår förhandlingar inom EU men kan i dag inte ge ett besked om det blir sanktioner mot ryskt gods i hamnarna.

I dagsläget har inga hamnar inom EU stängts för ryska fartyg.

– Det har ju fattats en rad beslut om ett flertal sanktioner mot Ryssland som är de tuffaste någonsin. I och med att väldigt många rederier nu inte transporterar ryskt gods på grund av handelssanktionerna, så har andelen fartyg från Ryssland också minskat. Från svensk sida är vi fortsatt öppna för ett gemensamt beslut om att stoppa ryska fartyg i hamnarna. Men det är inget som hindrar fackliga organisationer och hamnarna själva att ta olika initiativ, säger Tomas Eneroth.

– Jag uppskattar engagemanget både hos Transportarbetarförbundet och Hamnarbetarförbundet och den solidaritet man visar med Ukraina. Det är viktigt.Men det också en styrka gentemot Ryssland när EU agerar gemensamt, säger han.

LÄS MER: Hamnarbetare upprörda – vill inte lossa ryska laster

LÄS MER: Ny direktlinje till USA från containerhamnen

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi