Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hamnarbetarförbundet kallar till presskonferens för att redogöra för läget, och för de samtal som man fört med LO-förbundet Transport under vintern.

Hamnarbetarförbundet nobbar Transports bud

Hamnarbetarförbundet meddelade under onsdagens presskonferens att de nobbar budet från LO-anslutna Transport. Men förbundet öppnade samtidigt dörren på glänt för ett framtida sammangående. – Det kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot Svenska hamnarbetarförbundet.

Under onsdagen meddelade Hamnarbetarförbundet under en presskonferens att inga nya stridsåtgärder mot Sveriges hamnar är aktuella.  

– Hamnarbetarförbundets styrelse ställer sig enhälligt bakom att underteckna ett på riksnivå likalydande kollektivavtal med fredsplikt med Sveriges hamnar gällande alla våra avdelningar, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot Svenska hamnarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundet meddelade även att förbundets styrelse enhälligt har ställt sig bakom att underteckna en avsiktsförklaring för att gå samman med LO-anslutna Transport.

Nobbar Transports bud

Dessutom vill styrelsen underteckna samarbetsavtal med Transport, där parterna förbinder sig att uppträda som en förhandlingskartell mot arbetsgivaren.  

– Hamnarbetarförbundets styrelse ställer sig enhälligt bakom att underteckna ett samarbetsavtal med Transport där de båda förbinder sig att gentemot arbetsgivaren uppträda som en förhandlingskartell och beredda att underkasta oss en tredje part – skiljeman – i en situation där eventuell oenighet råder, säger Erik Helgeson.

Transports påföljande bud till Hamnarbetarförbundet var att ett hängavtal skulle tecknas. Det innebär att förbundet skulle bli underställt Transport. Det är inte aktuellt, menar Helgeson.

– Deras förslag ställer också krav på att förbundet ska upplösa sig självt och gå in i Transport utan förändringar av den befintliga modellen, säger han och fortsätter:

– Ett framtida sammangående måste bygga på en kompromiss, det kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.