Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Parterna har mottagit bud från de statliga medlarna konstaterar Erik Helgeson på Hamnarbetareförbundet från Göteborg som sitter med i förbundsstyrelsen. Bild: Anders Ylander

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hamnarbetarförbundet avvisar medlarbud – strejk på onsdag

De statliga medlarna har lämnat bud till parterna i konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. Nu avvisar facket medlarnas bud, de första konfliktåtgärderna sätts in på onsdag.

GP har tidigare skrivit om den nya konflikten som blossat upp mellan fackförbundet Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På tisdagen lämnade de utsedda medlarna från statliga Medlingsinstitutet bud till parterna. Nu avvisar fackförbundet medlarbudet.

I ett pressmeddelande skriver man: ”Hamnarbetarförbundet avvisar medlarnas avtalsbud eftersom det kräver att fackförbundet avsäger sig rätten att vara delaktiga i lokala uppgörelser på arbetsplatserna där medlemmarna jobbar, möjligheten att tolka det egna avtalet och rätten att väcka talan i Arbetsdomstolen om arbetsgivarparten bryter mot ingångna avtal.”

– Det som det stupade på var den kravlista på inskränkningar av fackliga rättigheter som arbetsgivarsidan lade fram i söndags och som var med i medlarbudet idag, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelse.

”Inskränker arbetsrätt”

– Kravlistan skulle innebära att vi avsäger oss rätten att vara delaktiga i framtida uppgörelser ute i hamnarna där medlemmarna jobbar. Vi skulle avsäga oss att rätten att väcka talan i Arbetsdomstolen om arbetsgivarna bryter mot avtal på arbetsplatserna. Den här bilagan i budet omvandlar avtalet till ett hängavtal till Transport – det kan vi inte acceptera.

Svenska Transportarbetarförbundet är det fackliga LO-förbundet som arbetsgivarparten har kollektivavtal med.

LÄS MER: Massivt upptrappad hamnkonflikt med nya lockoutvarsel

Från arbetsgivarparten Sveriges Hamnar, som hör till Transportföretagen, meddelar man att man tackat ja till budet.

– Vi svarade ja, men Hamnarbetarförbundet valde tyvärr att tacka nej, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen.

”Samma rättigheter och skyldigheter”

Hans beskrivning av förhandlingsläget är följande:

– Det här förslaget som ligger på bordet är inte ett hängavtal. Det är ett andrahandsavtal. Det skulle ge Hamnarbetarförbundet samma rättigheter och skyldigheter som som andra förbund, med rätt till att utse skyddsombud, rätt till facklig tid och förhandlingsmöjligheter.

– Det innebär att Hamnarbetarförbundets medlemmar skulle få rätt till samma lön som Transport har förhandlat fram. Det är ett andrahandsavtal, men det är den ordning vi haft på svensk arbetsmarknad i hundra år – vi har en situation där ett fack får mer och ett annat mindre.

I ett pressmeddelande uttalar vd:n på Transportföretagen också:

– Den svenska modellen är ingen a la carte meny utan en all inclusive-historia. Vi accepterar inte försök att köra sönder den svenska modellen, säger också Mattias Dahl.

Hamnarbetarförbundet, som alltså är fristående från LO, har utlyst varsel om ett 30-tal rikstäckande punktstrejker och övertidsblockader. Sveriges Hamnar har svarat med ett massivt lockoutvarsel. Konfliktåtgärderna kommer att börja att utlösas på onsdagen.

I Göteborg kommer konfliktåtgärder att lösas ut 27 och 28 januari i Göteborg vid Ro-ro-terminalen med strejk och lockout – ifall konflikten inte är löst innan dess.

Erik Helgeson på Hamnarbetarförbundet förklarar att man nu kommer att försöka få fram direkta förhandlingar med arbetsgivarparten.

– Vi kommer redan i dag, tisdag, att begära direktförhandlingar med arbetsgivarparten – den här medlingen har inte gett något, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.