Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Erik Helgeson, vice ordförande i Svenska Hamnarbetarförbundet.
Erik Helgeson, vice ordförande i Svenska Hamnarbetarförbundet. Bild: Anders Ylander

Hamnarbetare upprörda – vill inte lossa ryska laster

Svenska Hamnarbetarförbundet vill att regeringen stänger svenska hamnar för fartyg som är ryska eller har koppling till Ryssland.
– Våra medlemmar vill inte lasta och lossa båtar som går på Ryssland. Och vi ser att fler fartyg är inplanerade nästa vecka, säger Erik Helgeson, vice ordförande Svenska Hamnarbetarförbundet.

Svenska Hamnarbetarförbundet har skickat en begäran till svenska regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth att tydligt markera att svenska hamnar tills vidare stängs för fartyg som är ryska eller har koppling till Ryssland. Detta gäller samtliga svenska hamnar, som hanterar laster med rysk koppling.

– Det har varit starka reaktioner från våra medlemmar. I ärlighetens namn vet inte riktigt vad de beslutade sanktionerna innebär. För oss är det helt omöjligt att avgöra. Det är ett jävla ”mischmasch” för oss att avgöra vilka som har intressen i fartygstrafiken till och ifrån Ryssland. Det vet vi inte, säger Erik Helgeson.

Det fortsätter att komma fartyg från Ryssland

I brevet till regeringen uttrycker Hamnarbetarförbundets medlemmar en stark motvilja mot att befatta sig med ryska fartyg och gods på väg till och från Ryssland under landets pågående angreppskrig mot Ukraina.

– Våra medlemmar vill inte lasta och lossa båtar som går på Ryssland. Men vad vi ser är att det fortsätter att komma fartyg som gått till eller ifrån Ryssland. Och vi har också sett att det finns fler fartyg som trafikerar Ryssland som är inplanerade nästa vecka, säger Erik Helgeson.

Hamnarbetarförbundet överväger sympatiåtgärder

Företag efter företag klipper banden till Ryssland. Detsamma gäller för fraktjättarna som till stor del har stoppat trafiken till landet.

I nuläget åker inga svenskflaggade fartyg till ryska hamnar.

Storbritannien har tidigare meddelat att man vill stoppa fartyg som går på Ryssland. Kanada har redan stängt sina hamnar för ryska fartyg och danska hamnarbetare har också begärt att hanteringen av ryska laster stoppas.

Svenska Hamnarbetarförbundet meddelar också regeringen att man är berett att rikta sympatiåtgärder mot ryska intressen om den skulle komma en ukrainsk begäran om det.

– Vi vill ha svar på om vi ska stoppa redan nu, eller om vi behöver ta initiativet själva som en sympatiåtgärd för transportfacken i Ukraina. Rättsligt vet jag inte riktigt vad som gäller. Men våra rutiner är att vi frågar först, säger Erik Helgeson.

Vid en sympatiåtgärd med ukrainska transportfacken förutsätter Svenska Hamnarbetarförbundet att normala svenska konfliktregler med krav på sju vardagars varseltid för fackliga stridsåtgärder mot exempelvis fartyg på väg till och från Ryssland i så fall kan åsidosättas, och att sympatiblockader kan inledas omedelbart.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Bild: Christian Flodin

Eneroth: Vi utesluter ingenting

Infrastrukturminister Tomas Eneroth skriver i kommentar till GP om Svenska Hamnarbetarförbundets begäran:

– Frågan om att stänga hamnarna måste hanteras på EU-nivå, det är mer effektivt än att hantera frågan på nationell nivå. Detta diskuteras just nu i EU, från svensk sida utesluter vi ingenting. Vi är beredda att titta på alla insatser som krävs för att få stopp på Rysslands invasion, skriver han.

Trafiken till Ryssland från Göteborgs Hamn

Ryssland ligger på 15:e plats bland Sveriges handelspartners när det gäller export och import.

Sveriges export till Ryssland är en halv miljon ton totalt. Hälften är sten sand, grus. Och den typen av gods går inte via Göteborg.

Sveriges import från Ryssland är totalt 4,5 milj ton. De största varugrupperna är oljeprodukter, cirka 2,5 milj ton. Kol, rundvirke och gödningsmedel är de andra varugrupperna.

– Via Göteborg importerades cirka 150 000 ton rysk råolja under 2021. Det är nästan bara import och då är det råolja, raffinerade petroleumprodukter, kemiska produkter, gummi och plats, säger Stefan Strömberg, pressansvarig på Göteborgs Hamn.

Det lagras för närvarande ingen rysk råolja i hamnen.

Containertrafiken från och till Göteborg var i det närmaste obefintlig med Ryssland i fjol. Endast tomcontainrar passerade hamnen.

Från Göteborg exporterades det 3 826 bilar och importerades 159 från Ryssland.

Under 2021 hade Göteborgs hamn tio fartyg som ankommande från rysk hamn, och tre avgående fartyg med rysk hamn som nästa destination.

– Vad vi kan se är direkttrafiken. Om laster går via omlastning i andra hamnar kan vi inte se det, säger Stefan Strömberg.

För närvarande finns det ingen information om laster med ryska kopplingar på väg till Göteborg, men enligt Hamnarbetarförbundet kan fartyg vara på väg till andra svenska hamnar.

LÄS MER: Oligarkernas lyxfartyg beslagtas

LÄS MER: Helgeson: ”Det är kollektivet som är det viktiga”

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi