Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Frihamnen i Stockholm. Arkivbild.
Frihamnen i Stockholm. Arkivbild. Bild: Nora Lorek/TT

Hamnarbetare hotar med blockad: Gäller redan

Svenska hamnarbetarförbundet vill stoppa ryska fartyg från svenska hamnar, hotar med blockad och kommer att agera innan varslet gått igenom.
– Det finns en väldigt stark opinion bland våra medlemmar om att man inte vill befatta sig med de här fartygen och lasterna, säger Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet.

Svenska hamnarbetarförbundet agerar nu eftersom gehör från regeringen dröjer, vilket SVT Nyheter var först med att berätta.

– Vi kommer inte arbeta med några arbetsuppgifter kopplade till ryskägda fartyg, fartyg på väg till eller från Ryssland eller fartyg med ryskt gods ombord, säger Erik Helgeson till TT.

Förbundet skickade för två veckor sedan ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med en uppmaning till ett stopp för alla ryska och ryskkopplade fartyg från Sveriges hamnar. Men något besked har ännu inte kommit och under torsdagen ska fackförbundet fatta beslut om eventuell blockad.

"Får ta konsekvenserna"

Varslet är inskickat till arbetsgivarorganisationen och Medlingsinstitutet och blockaden kommer formellt att träda i kraft 28 mars. Erik Helgeson säger dock att förbundet är beredda att agera redan nu om ryskkopplade fartyg närmar sig svenska hamnar.

– Om vi ställs inför en situation där våra medlemmar anses ha arbetsplikt på ett sådant fartyg innan dess hamnar vi i ett dilemma. Men det är inget svårt beslut. Då kan vi helt enkelt inte klara de ordinarie varselreglerna, då får vi ta konsekvenserna av det, säger han och tillägger:

– Vi har medlemmar med familjer i Ukraina och andra som har stark koppling till konflikten, så det blir helt moraliskt oförsvarligt att vänta med hänvisning till varselplikt.

TT: Så blockaden gäller i praktiken redan nu?

– Det kan man säga, men vi känner inte till några fartyg på väg till Sverige som i dagsläget skulle vara berörda.

Gäller alla stora hamnar

Frågan diskuteras just nu internt inom EU, men än finns inget besked i frågan. Tomas Eneroth understryker vikten av att ett gemensamt beslut fattas på EU-nivå.

– Styrkan i sanktionerna mot Ryssland bygger på att EU agerar gemensamt, det vore olyckligt att bryta den enighet vi har i EU, säger han.

TT: Vad tänker du kring att facket agerar på egen hand?

– Naturligtvis är det viktigt med ett starkt engagemang för Ukrainas folk. Det finns heller inget som hindrar hamnarbetarförbundet att agera, sådant kan regeringen inte hindra.

Frågan har nyligen varit aktuell i Gävle hamn som tog emot en oljetanker med flygbränsle från Ryssland förra veckan. I Södertälje hamn fattades däremot ett annat beslut då ett ryskt fartyg nekades att lägga till, enligt SVT.

Varslet gäller alla 52 hamnar i Sverige men det varierar i vilken utsträckning de tar emot trafik till och från Ryssland.

– I ett fåtal av dem har en eller två kollektivanställda. Men vi täcker alla stora hamnar, säger Erik Helgeson.

Arbetsgivarorganisationen kritisk

Arbetsgivarorganisationen Svenska hamnar anser, likt infrastrukturministern, att förbundet bör vänta med att agera.

– Jag tror att vi inom de närmaste dagarna kan se ett beslut från myndigheterna som kan vara vägledande i det här, säger Håkan Filipsson, pressansvarig på Svenska hamnar till Sveriges Radio Ekot.

– Det är mycket bättre om vi gör det samordnat, då kommer de ekonomiska sanktionerna att slå hårdare, fortsätter han.