Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Klimatsamarbetet presenterades på en digital presskonferens. Från vänster Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, och via webben Henrik Henriksson, vd för Scania.
Klimatsamarbetet presenterades på en digital presskonferens. Från vänster Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, och via webben Henrik Henriksson, vd för Scania. Bild: Adam Ihse/TT

Hamn ska minska utsläpp med 70 procent

Koldioxidutsläppen från Göteborgs hamn ska minska med 70 procent till 2030. Det är målet för ett samarbete mellan hamnen, Stena Line och lastbilstillverkarna Volvo och Scania.
Fartyg och fordon som drivs med fossilfria bränslen ska se till att målet uppfylls.

På lång sikt är visionen att den kommersiella verksamheten i Göteborgs hamn ska bli helt fri från utsläpp av koldioxid.

De fyra bolagen beskriver sitt samarbete som unikt.

– Vi måste kunna kroka arm även med våra konkurrenter, säger Henrik Henriksson, vd för Scania, om att man här gör gemensam sak med AB Volvo.

– Klimatförändringarna är, tillsammans med biologisk mångfald, vår tids stora utmaningar, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo.

Studie av behov

Varje år görs cirka en miljon lastbilstransporter till eller från Göteborgs hamn, som är Sveriges största.

En grundtanke i det nya samarbetet är att det ska bli enkelt för den som beställer eller utför en transport att välja ett fossilfritt alternativ. Då krävs, förutom själva fordonen, att det finns en god infrastruktur i hamnen, till exempel för att ladda eldrivna lastbilar.

En studie av marknadens önskemål och praktiska omständigheter ska bli klar under våren.

Nya färjor

Till sjöss siktar rederiet Stena Line på att ha två fossilfria färjor i drift senast 2030. Den nya tekniken i färjorna tas fram i Göteborg.

– Detta är vår testbädd, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line, och pekar bland annat på samarbetet med Chalmers tekniska högskola.

En förhoppning är att klimatsatsningen i Göteborgs hamn ska sprida sig som ringar på vattnet i systemet av sammanhängande transporter.

– En tredjedel av Sveriges internationella handelsvolym går genom Göteborgs hamn, påpekar hamnbolagets vd Elvir Dzanic.

Eneroth berömmer

De fyra bolagens samarbete välkomnas av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Ett utmärkt initiativ, säger Eneroth som påpekar vikten av att både fordonsindustrin och logistiska aktörer deltar.

Regeringen har avsatt mer än en miljard kronor till regionala projekt för utveckling av elektrifierade transporter. Man vill också påskynda utbyggnaden av laddplatser för tunga fordon, och av elvägar.

Micke Larsson/TT