Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

H&M rasar på börsen efter höga varulager och en lägre vinst än väntat. Arkivbild.

H&M:s kris fortsätter

Klädjätten H&M redovisade få glädjeämnen i morgonens kvartalsrapport. Krissiffrorna förklarar vd:n Karl-Johan Persson med felaktiga beslut tagna i höstas.

Den svenska klädjätten H&M:s kvartalsrapport var redan på förhand uträknad. Och med en vinst före skatt som kom in lägre än väntat, samt siffror som pekar på ett växande varulager, dyker bolaget på Stockholmsbörsen. Enligt vd:n Karl-Johan Persson följer de bistra siffrorna på beslut tagna i höst.

- Vi har ett halvår bakom oss där vi gjorde en del misstag. Det påverkade andra halvåret 2017 och även första kvartalet vilket vi förstås inte är nöjda med. Men vi tror på gradvisa förbättringar under året.

Besluten rör främst klädkedjans kollektioner och erbjudanden i butik, där bolaget inte har i tillräckligt stor utsträckning lyckats få kunder att köpa deras kläder.

- Vi tappade kundfokus och gick lite smalt i vårt erbjudande och hade inte den bredden i erbjudandet som vi skulle ha. Det påverkade försäljningen negativt och då sålde vi sämre än plan, vilket ledde till att vi hade högre lagernivåer när vi gick in första kvartalet.

Växande varulager

Det växande lagret, som steg med 7 procent mellan december och februari, kommer att påverka bolagets intjäningsförmåga under det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Det innebär prisnedsättningar på H&M:s kläder även framöver, säger Karl-Johan Persson.

Att bolaget inte lyckas få sålt sina kollektioner är nu ett av bolagets största bekymmer, enligt bedömare.

- Det stora problemet för H&M är de stigande lagernivåerna – det är den riktiga huvudvärken. Det kostar att ha stora lager och tvingar bolaget till att rea ut varor. Att lagernivåerna stiger tyder på att H&M inte har lyckats med sitt sortiment, säger Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

Positiv trots allt

Klädkedjans vd är dock inte lika oroad över de allt mer välfyllda lagerhyllorna.

- Vår bild är att prisnedsättningarna i år kommer att ligga i nivå med eller strax över nedsättningarna som gjordes 2017.

För helåret 2018 är han något mer optimistisk. Han räknar med att H&M:s onlineförsäljning och new business ska öka med mer än 25 procent. Och överlag tror han och ledningen på en bättre omsättning i år jämfört med 2017.

Men på Avanza har man svårt att se dagens siffror som positiva.

- Det här året har inte börjat bra och det finns inget tydligt lyft i sikte när man granskar kvartalsrapporten. När H&M presenterade förbättrade siffror för online vid kapitalmarknadsdagen bevisade bolaget endast hur illa det klassiska H&M går, säger Johanna Kull.

Knivskarp kritik

I centrum för klädkedjans sammanklappning står Karl-Johan Persson själv. Sedan H&M:s toppnotering på Stockholmsbörsen för tre år sedan har kritiken och avgångskraven mot klädchefen bara fortsatt öka. Tråkigt, anser han själv.

- Det är klart att det inte är kul, men jag kan inte göra så mycket åt det. Jag förstår att det finns en hel del frågetecken och jag förstår att det finns ett ifrågasättande för att vi inte har levererat efter marknadens eller våra egna förväntningar. Men jag tror på vår förmåga och på att det kommer bli bättre. Vi måste bevisa oss.

Men enligt Johanna Kull har H&M-bossen haft långt många fler tillfällen att bevisa sig än vad andra koncernchefer vanligtvis får.

- Den här typen av tålamod ges inte till andra vd:ar.

På tisdagseftermiddagen faller H&M:s aktie med 6,3 procent på Stockholmsbörsen.