Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

H&M-chefen Karl-Johan Persson konstaterar att sommarkollektionen gick bra, Bild: Janerik Henriksson/TT
H&M-chefen Karl-Johan Persson konstaterar att sommarkollektionen gick bra, Bild: Janerik Henriksson/TT

H&M presterar bättre än väntat

H&M överraskar med ett bättre resultat och bättre marginal än väntat, visar torsdagens rapport från klädjätten. En orsak var att sommarkollektionen gick bra.

Klädjätten Hennes & Mauritz redovisar en vinst före skatt på 5 011 miljoner kronor för perioden juni–augusti, det tredje kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2018 gjorde bolaget en vinst på 4 012 miljoner kronor. Det är en ökning med 25 procent och även bättre än analytikerna hade förväntat sig.

Omsättningen uppgick till 62,6 miljarder kronor, jämfört med 55,8 miljarder kronor ett år tidigare.

Rörelsemarginalen, det vill säga rörelseresultatet efter avskrivningar som procent av omsättningen, lyfte till 8 procent från 7,1 procent ett år tidigare.

Flera av de svenska modekoncernerna har brottats med lönsamhetsproblem – men den stora svenska klädjätten, som står för en stor andel av den svenska klädexporten, går alltså mot strömmen.

Sommarkollektionen gick bra

Vd Karl-Johan Persson kommenterar resultatet med följande där han konstaterar att bolagets strategi att minska på rabatter ger utdelning:

”Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar visar att vi är på rätt väg med vårt förändringsarbete för att möta kundernas ständigt ökade förväntningar. Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte.”

Såväl butiker som e-handeln går bra konstaterar vd:n, men nätet ökar mest: ”Den sammantagna försäljningen i koncernen ökade med 12 procent i SEK och 8 procent i lokala valutor i tredje kvartalet. Försäljningstillväxten drevs av både butik och online med en mycket stark ökning av online om 30 procent i SEK och 25 procent i lokala valutor.”

Bolaget har etablerat nya e-handelsplattformar på flera viktiga asiatiska marknader under kvartalet: Indien, Indonesien och Thailand samt har gjort ytterligare etablering i Kina.

Bra höst

Ser man till enskilda marknader så ökar H&M försäljningen starkt i USA, Polen, Italien, Ryssland och Indien, samt i flera marknader i Sydamerika.

Karl-Johan Persson konstaterar också att höstsäsongen hittills har gått bra:

”Den nya säsongen har börjat lovande med ett positivt mottagande av våra tidiga höstkollektioner. Blickar vi framåt är det med fortsatt ödmjukhet inför de utmaningar som modebranschens snabba omställning för med sig. Vårt förändringsarbete fortsätter därför med full kraft i alla delar av bolaget. Vi är övertygade om att detta kommer att bidra till en positiv utveckling för H&M-gruppen under många år framöver.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.