Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Taku Morikawa, vd för Uniqlo i Europa, tillsammans med Svenska Olympiska Kommitténs verksamhetschef Peter Reinebo när OS-samarbetet presenterades i klädkedjans Stockholmsbutik.

H&M-konkurrent planerar expansion i Sverige

Ett halvår efter etableringen i Stockholm står det klart att japanska Uniqlo klär de svenska idrottsstjärnorna i kommande OS. Nu planerar klädkedjan, som ingår i ett av världens snabbast växande detaljhandelsföretag, fler butiker i Sverige.

- Svenskar är så sofistikerade och varmhjärtade, säger Taku Morikawa, vd för Uniqlo Europe, och upprepar flera gånger hur varmt välkomnat hans företag känner sig.

Han befinner sig i Sverige i samband med att Uniqlos samarbete med Sveriges olympiska kommitté (SOK) presenteras i den japanska klädkedjans butik på Hamngatan i Stockholm. I de senaste två olympiska spelen har H&M klätt de svenska idrottsstjärnorna.

Fler butiker

Butiken i Stockholm, som är Uniqlos första i Norden, slog upp portarna i augusti i fjol. Nu planeras en expansion på den svenska marknaden, även om Morikawa inte vill avslöja var.

- Vi har absolut planer på att öppna fler butiker här, säger Taku Morikawa.

Under våren öppnas en butik i Köpenhamn. Det japanska bolaget Fast Retailing, där Uniqlo ingår, är inne i en kraftig global expansion.

- Den skandinaviska marknaden har stor potential. Om vi är framgångsrika här är vi framgångsrika globalt, säger Taku Morikawa.

"Kan vitalisera"

Klädhandeln i Sverige har visat en nedåtgående trend under de senaste åtta åren, med undantag för 2015. Svenska H&M brukar pekas ut som en av Uniqlos största konkurrenter.

Effekten av en ny etablering i en redan hårt konkurrensutsatt marknad är svår att förutsäga, enligt branschorganisationen Svensk Handel, och kan gå åt båda hållen.

- Lokalt skärps konkurrensen, men konkurrensen är redan stenhård. Snarare skulle jag säga att den här typen av delvis nya konceptbutiker i stället kan bidra till att vitalisera just det fysiska klädhandlandet hos konsumenter, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.