Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Taku Morikawa, vd för Uniqlo i Europa, tillsammans med Svenska Olympiska Kommitténs verksamhetschef Peter Reinebo när OS-samarbetet presenterades i klädkedjans Stockholmsbutik.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

H&M-konkurrent planerar expansion i Sverige

Ett halvår efter etableringen i Stockholm står det klart att japanska Uniqlo klär de svenska idrottsstjärnorna i kommande OS. Nu planerar klädkedjan, som ingår i ett av världens snabbast växande detaljhandelsföretag, fler butiker i Sverige.

- Svenskar är så sofistikerade och varmhjärtade, säger Taku Morikawa, vd för Uniqlo Europe, och upprepar flera gånger hur varmt välkomnat hans företag känner sig.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han befinner sig i Sverige i samband med att Uniqlos samarbete med Sveriges olympiska kommitté (SOK) presenteras i den japanska klädkedjans butik på Hamngatan i Stockholm. I de senaste två olympiska spelen har H&M klätt de svenska idrottsstjärnorna.

Fler butiker

Butiken i Stockholm, som är Uniqlos första i Norden, slog upp portarna i augusti i fjol. Nu planeras en expansion på den svenska marknaden, även om Morikawa inte vill avslöja var.

- Vi har absolut planer på att öppna fler butiker här, säger Taku Morikawa.

Under våren öppnas en butik i Köpenhamn. Det japanska bolaget Fast Retailing, där Uniqlo ingår, är inne i en kraftig global expansion.

- Den skandinaviska marknaden har stor potential. Om vi är framgångsrika här är vi framgångsrika globalt, säger Taku Morikawa.

"Kan vitalisera"

Klädhandeln i Sverige har visat en nedåtgående trend under de senaste åtta åren, med undantag för 2015. Svenska H&M brukar pekas ut som en av Uniqlos största konkurrenter.

Effekten av en ny etablering i en redan hårt konkurrensutsatt marknad är svår att förutsäga, enligt branschorganisationen Svensk Handel, och kan gå åt båda hållen.

- Lokalt skärps konkurrensen, men konkurrensen är redan stenhård. Snarare skulle jag säga att den här typen av delvis nya konceptbutiker i stället kan bidra till att vitalisera just det fysiska klädhandlandet hos konsumenter, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.