Ljusglimten i delårsrapporten var att vinsten före skatt blev 3,2 miljarder kronor. Det var klart bättre än analytikernas förväntningar på 2,8 miljarder för perioden december–februari i företagets brutna räkenskapsår, enligt Reuters.
Men försäljningen var inte lika imponerande. Åtminstone inte i klädjättens ambition att öka försäljningen med 10–15 procent i lokala valutor, medger H&M:s vd och koncernchef Karl-Johan Persson.
- Försäljningen ökade med sju procent i svenska kronor och fyra procent i lokala valutor. Vi hade ett högre mål, så vi är inte helt nöjda. Men man ska komma ihåg att vi befinner oss i en väldigt utmanande marknad, framför allt i centrala och södra Europa, säger han till TT.
Flera utmaningar
Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB, ser inte bara en utan flera utmaningar för H&M framöver.
- Tyvärr är det så att rörelsevinsten minskar jämfört mot föregående år, men den minskar mycket mindre än förväntat. Och tyvärr ser vi fortfarande ingen vändning i det som är det stora problemet för H&M, en dålig försäljningstillväxt eller en negativ försäljningstillväxt i befintliga butiker.
En annan knäckfråga är hur företaget ska hantera övergången till onlinehandel.
Trots att e-handelsmarknaden växer, drar sig inte vd:n för att öppna flera nya fysiska butiker.
Nytt varumärke
Besked kom också om att bolaget lanserar ett nytt varumärke, Arket. Konceptet kombinerar fysiska klädesbutiker med caféer.
- Jag vi tror väldigt mycket på både fysiska butiker och e-handel. Men det är väldigt viktigt att integrera kanaler på ett bra sätt så att konsumenterna får en bra köpupplevelse tvärs över kanalerna, säger Persson.
I slutänden blev torsdagens rapport, om än positiv, en besvikelse på marknaden. I den inledande handeln steg aktien som mest med 3 procent på Stockholmsbörsen. Men sedan gick den åt motsatt håll. När börsen stängde hade aktien sjunkit 4,0 procent till 227 kronor.
Det följer på H&M-aktiens stadiga nedgång sedan 2015, då aktiekursen var på historiskt höga nivåer, över 360 kronor. Men Persson är väldigt optimistisk och oroar sig inte för att aktiens glansdagar är förbi:
- Jag tror väldigt mycket på det vi gör och att aktien kommer att förbättras till en bra nivå.
Fakta: Rapporten i siffror
Klädmastodonten Hennes & Mauritz redovisar en vinst före skatt på 3212 miljoner kronor för perioden december–februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period ett år tidigare gjorde bolaget en vinst på 3327 miljoner.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2866 miljoner, enligt Reuters sammanställning.
Omsättningen uppgick till 46985 miljoner, jämfört med 43691 miljoner ett år tidigare.
Försäljningen ökade med fyra procent, mätt i lokala valutor och jämfört med samma period föregående år.
Fem nya butiksmarknader tillkommer under året: Kazakstan, Colombia, Island, Vietnam och Georgien.
Samtidigt planeras H&M:s onlinebutik att öppna på ytterligare sex marknader under första halvåret 2017: Turkiet, Taiwan, Hongkong, Macao, Singapore och Malaysia.
Ett nytt varumärke, Arket, lanseras i höst. Där ingår kollektioner för män, kvinnor och barn, accessoarer samt ett sortiment för hemmet. Produkterna kommer att säljas i något högre prisklass än H&M.
Källa: H&M