Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

H&M-chefen Karl-Johan Persson lovar färre reor.

H&M-chefen nöjd med näthandeln

Problem med logistiken pressar H&M:s vinst som landade sämre än väntat. Men aktien tokrusade på börsen, upp 11,1 procent. Klädjättens näthandel "ligger i framkant", enligt vd Karl-Johan Persson.

Vinsten faller visserligen fortsatt, och det mer än väntat. Men H&M-chefen är nöjd med utvecklingen.

- Det är ett steg i rätt riktning. Kunderna uppskattar våra kollektioner, säger han till TT.

Han pekar på att resultatutvecklingen är bättre än föregående kvartal och att bolaget tagit marknadsandelar på de flesta marknaderna. I Sverige till exempel har försäljningen ökat med åtta procent på en, enligt honom, stillastående marknad.

Trend fortsätter

Och Karl-Johan Persson räknar med att den positiva trenden fortsätter.

- Både försäljnings- och resultatmässigt, säger han men tillägger samtidigt att man får vara ödmjuk när bolaget tidigare missat förväntningarna.

Världens näst största modeföretag H&M har haft fler reor under kvartalet till följd av en del försäljningsproblem och ökade lager.

- Det är vi inte nöjda med, säger Persson.

Enligt honom sker säljtillväxten både på nätet och i butikerna totalt. Hur försäljningen utvecklas i butikerna, rensat för att de hela tiden blir fler, vill han inte gå in på.

Växer stort

Online ligger tillväxten under kvartalet på 32 procent.

- Den är lönsam och växer stort. Vi ligger verkligen i framkant här, det tycker jag siffrorna visar, säger Persson.

Trots att vinsten var sämre än väntat, rusar aktiekursen med över tio procent på börsen.

- Det var lite blandat, det finns faktorer i rapporten för både pessimisterna och optimisterna, säger SEB:s aktieanalyschef Esbjörn Lundevall.

Vinsten före skatt sjönk till fyra miljarder kronor för perioden juni–augusti, det tredje kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period förra året gjorde bolaget en vinst på fem miljoner kronor. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 4,2 miljarder kronor, enligt Reuters sammanställning. Aktiemarknaden väljer att fokusera på de positiva delarna och aktien är upp runt tio procent.

Inte fler reor

En del av vinstförsämringen beror på de logistikproblem som bolagsledningen flaggade för nyligen, 400 miljoner kronor uppskattas de till. Och att onlineförsäljningen stiger är positivt, enligt bedömarna. Ytterligare en aspekt som kan driva börsreaktionen är ledningens utsikter om innevarande kvartal.

- Trots att lagren är extremt höga så hävdar ledningen att det inte ska bli mer reor, säger Lundevall.

Hur det ska gå till ställer han sig dock lite frågande till.