Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

H&M presenterar delårssiffror. Arkivbild.

H&M-aktien faller efter svag rapport

Klädjätten H&M redovisade få glädjeämnen i morgonens kvartalsrapport. Vinsten kom in under prognosen och varulagret ökade. Men vd Karl-Johan Persson ser ändå ljuspunkter för H&M-gruppen framöver.

Bolaget redovisar en vinst före skatt på 1 263 miljoner kronor för perioden december–februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2017 gjorde bolaget en vinst på 3 212 miljoner kronor.

Det var också något under analytikernas förväntningar som i genomsnitt låg på en vinst på 1 294 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Under förmiddagen rasar H&M-aktien med 6,5 procent på Stockholmsbörsen.

Växande varulager

Under H&M:s telefonkonferens på tisdagsförmiddagen förklarade vd Karl-Johan Persson att kallt väder och misstag gjorda under hösten har skapat ett stort reabehov för klädkedjan, vilket påverkade första kvartalet negativt.

- Det ökade varulagret kommer även ha en negativ effekt på försäljningen under andra kvartalet i år. Men för helåret 2018 tror vi fortfarande på ett något förbättrat resultat, säger han.

Att varulagret fortsätter växa för perioden december–februari är en oroande utveckling, anser bedömarna.

- Det stora problemet för H&M är de stigande lagernivåerna – det är den riktiga huvudvärken. Det kostar att ha stora lager och tvingar bolaget till att rea ut varor. Att lagernivåerna stiger tyder på att H&M inte har lyckats med sitt sortiment, säger Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

H&M:s varulager ökade med åtta procent valutajusterat och uppgick till 34 959 miljoner kronor.

Omsättningen exklusive moms uppgick samtidigt till 46 181 miljoner kronor, jämfört med 46 985 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningen inklusive moms uppgick under perioden till 53 554 miljoner kronor. I lokala valutor var H&M-koncernens försäljning inklusive moms oförändrad.

Positiv trots allt

Trots den senaste tidens motgångar är dock Karl-Johan Persson positiv inför 2018 och skriver att bedömningen fortfarande är att onlineförsäljningen och new business ska öka med mer än 25 procent under helåret. Han pekar bland annat på ett framgångsrikt inträde på stora asiatiska marknader.

- Inträdet på Alibabas plattform Tmall gick bättre än vad vi först förväntade oss. Vi har även fått positiva signaler från lanseringen i Indien, säger vd:n under morgonens telefonkonferens.

Men på Avanza har man svårt att se dagens siffror som positiva.

- Det här året har inte börjat bra och det finns inget tydligt lyft i sikte när man granskar kvartalsrapporten. När H&M presenterade förbättrade siffror för online vid kapitalmarknadsdagen bevisade bolaget endast hur illa det klassiska H&M går, säger Johanna Kull.