Högt tryck på matbutiker på nätet när svenskarna bunkrar

Trycket är högt på Hemköps e-handel när svenskarna bunkrar mat. Men det finns ingen anledning till oro för att vissa varor ser ut att vara tillfälligt slut.
– Det fylls på löpande, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

ANNONS

GP har tidigare rapporterat om hur smittskyddsprodukter som handsprit och munskydd sinat på de svenska apoteken i takt med att oron för det nya coronaviruset har spritt sig i landet. Nu har säljsajter som Tradera, Blocket och Ebay förbjudit försäljning av handsprit, munskydd och handskydd för att stoppa bunkringen.

Dessutom har flera matbutiker noterat ett ökat tryck på långvariga livsmedel, framför allt torrvaror och konserver.

LÄS MER:Tradera förbjuder handsprit och munskydd

Högt tryck på varor med lång hållbarhet

Även möjligheten att bunkra upp med mat utan att behöva gå ut bland folk lockar svenskarna. På Hemköps nätbutik har man märkt av virusspridningens effekter i form av kraftigt ökad efterfrågan, och de mest populära varorna står som tillfälligt slut.

ANNONS

– Vi har en markant ökning av besökare, och de som handlar handlar för mer. Man köper främst varor med längre hållbarhet. Och man köper också fler enheter av varje vara, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Konserverade svarta bönor, torkade kikärtor och flera sorters pasta är exempel på varor som ser ut att vara slut i Hemköps e-handel. Men det betyder inte att varorna inte går att få tag på, uppger Elin Jarl.

LÄS MER:Så skyddar sig preppers mot coronaviruset

"Har hittills inte sett några störningar"

När det står "tillfälligt slut" på hemsidan, är det slut då?

– Nej, det är inte slut. Utan det fylls på löpande. Vissa varor går inte att beställa under kortare perioder, men de fylls på från lagret så fort som möjligt. Däremot är handspriten slut, det är den även hos vår leverantör.

Men hur ser försörjningen ut, har det varit några problem där?

– Nej, det fylls på löpande. Hittills har vi inte sett några störningar där alls.

Även i de fysiska butikerna märks det att oroliga kunder köper på sig mer än vanligt av vissa sorters varor.

– Där ser vi att vi har försäljningsökningar i vissa kategorier, även där handlar det om varor med lång hållbarhet. Många köper barnartiklar: blöjor, välling, barnmat. Också specerier och ris, tvättmedel, tvål och schampo, säger Elin Jarl.

ANNONS

LÄS MER:Barnmat och torrvaror – det här hamstrar svenskarna

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS