Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Om det råder vinterväglag måste du använda vinterdäck fram till 31 mars. Kör du med dubbdäck ska de dock bytas innan 15 april. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Högt tryck på däckfirmor bäddar för svartjobb

Våren innebär högtryck på däckfirmorna. Långa köer hos auktoriserade däckspecialister kan göra det frestande att anlita mindre seriösa aktörer. Men branschen höjer ett varnande finger – att låta någon som saknar rätt utbildning göra jobbet kan vara både riskabelt och dyrt.

Om det råder vinterväglag måste du använda vinterdäck fram till 31 mars. Kör du med dubbdäck ska de dock bytas innan 15 april, vilket innebär två intensiva veckor på landets däckfirmor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- När säsongen blir så här kort spiller det över på mindre seriösa aktörer, säger Peter Buhre på Däckspecialisternas riksförbund.

Mer tillförlitliga testmetoder och komplexiteten, men även vikten på hjulen har gjort att fler behöver hjälp att byta hjul. Den höga arbetsbelastningen under däckbytarsäsongen innebär att däckfirmor är beroende av extra personal.

- Det är brist på utbildad personal och även bland våra medlemmar är det problem att vidmakthålla kunskapsnivån, säger Peter Buhre.

Förutom auktoriserade däckspecialister erbjuder övriga bilverkstäder och bensinstationer hjälp med däckbyte. Hos dessa kan dock kunskapen om däckbyte vara skiftande, anser Buhre.

Dålig återväxt

Inte bara däckfirmorna, utan hela verkstadsbranschen skriker efter kompetent arbetskraft och enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos förväntas bilmekaniker bli ett av de största bristyrkena om fem år.

Enligt Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens riksförbund, har stora pensionsavgångar och en växande bilpark lett till att det saknas cirka 6 500 utbildade bilmekaniker.

- Det fylls inte på i andra ändan, vilket beror på att vi misslyckats med att nå ut med att yrket har ändrat sig, säger han.

Konsekvensen bli längre köer till verkstäderna.

- Service på en bil kan få vänta tre till sex veckor, säger han.

Be om kvitto

Samtidigt finns tecken på att antalet oseriösa aktörer ökar inom branschen.

- Tyvärr upplever jag att antalet oseriösa verkstäder ökat stadigt sedan 2015, vilket innebär ett hot mot seriösa aktörer som riskerar att slås ut, säger Bo Ericsson, vd på branschorganisationen Sveriges fordonsverkstäders förening.

- En del bilägare struntar i om det är ett vitt eller svart företag och är mest intresserade av priset.

Men att anlita en mindre serös firma kan både innebära risker och dyrare slutnota, varnar han och understryker vikten av att få ett ordentligt kvitto oavsett vilken tjänst du anlitat verkstaden för.

- Har du inget kvitto kan du inte göra något om hjulet trillar av. Du kan inte heller visa försäkringsbolaget att en tredje part är vållande och då får du betala allt själv, säger han.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund tipsar om att man kan ta reda på ifall aktören som anlitas är med i ett branschförbund.

- De följer upp utfört arbete och gör även olika kvalitetskontroller.