Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

På loppis kan vad som helst dyka upp.

Högsäsong för loppis

Nu är det tätt mellan loppisarna. Så gott som varje helg finns det tillfälle för den fyndsugne att fynda och den säljsugne att sälja.

En som verkligen märker av att loppissäsongen är i full gång är Maria Wiberg, loppisboss på Stockholmsmarknader. Hon började anordna bakluckeloppisar tillsammans med väninnan Emma Perning i Brottby norr om Stockholm 2005. Sedan dess har det rullat på och i dag arbetar hon heltid med att arrangera loppisar.

- När vi började var det mycket inbitna samlare och entusiaster, men bland den breda allmänheten var loppis något man rynkade på näsan åt.

I dag är loppis folkfest. Bara Stockholmsmarknader har runt 150 olika evenemang under året och loppisar på 15–20 platser på sommaren. 2016 kom den gigantiska bakluckeloppisen på Solvalla in i Guinness rekordbok när den lockade över tusen säljare.

Maria Wiberg tror inte att intresset för loppisar kommer att mattas av den närmaste tiden.

- Loppis är stort för att samhället ser ut som det gör. Alla har för mycket prylar och alla vill sälja. Ofta kommer hela familjer där alla säljer sina grejer, barnen har städat sina rum och föräldrarna har rensat i garaget.

- Väldigt mycket av det som säljs är ju inte Antikrundan-fynd, utan nyttoföremål som barnkläder och hushållsföremål.

- Alla människor säljer och fyndar på loppis. Det har blivit en smältdegel, en miniatyrbild av världen.