Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
De fysiska handlarna ser inte lika ljust på framtiden som e-handlarna, enligt en undersökning. Arkivbild.

Högre framtidstro på nätet än i butikerna

E-handlarnas framtidstro är högre än butikhandlarnas, visar Svensk Handels handelsbarometer för mars månad.

Organisationen skriver i ett pressmeddelande att framtidsindikatorn, det vill säga förväntningarna inför framtiden, för den fysiska butikshandeln sjunkit med 3,2 enheter till 90,2, jämfört med e-handeln där förväntningarna i stället har stigit med 2,5 enheter till 117,6.

Framtidsindikatorn för den fysiska handeln är drygt tio enheter lägre än för mars månad i fjol. Den enskilt största förklaringen till nedgången handlar om minskade förväntningar på den framtida försäljningen, enligt Svensk Handel.

”Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet", säger Svensk Handels vd Karin Johansson i pressmeddelandet.