Fackförbundet Unionen gör återkommande konjunkturbedömningar. Och i en del av rapporten frågar man 670 fackklubbar på företagen runtom i Sverige hur de bedömer att utvecklingen kommer att vara i den egna branschen det närmaste halvåret – det handlar om saker som orderingång, försäljning, vinstutveckling, investeringar och sysselsättning.
I Sverige i stort visar Unionens branschindex på en nedgång i synnerhet i industrin, medan tjänstesektorn fortfarande ser tillväxt och till exempel byggsektorn har en neutral utveckling. Och i industrin har fordonsindustrin det snabbast skiftande stämningsläget enligt undersökningen, från höga förväntningar i våras till ett betydligt sämre stämningsläge nu.
Detta borde peka på att Göteborgsregionen, där fordonsindustrin är tung, skulle vara en av de regioner där konjunkturläget är svagast. Men så är det inte – i stället är Göteborgsregionen den starkaste av såväl storstadsområdena och regionerna som Unionen undersöker i rapporten. Även om Göteborgsregionen ser ett sämre konjunkturläge än i våras så är konjunkturen fortsatt stark – bättre än Stockholm, Norrland och andra regioner.
Öst går sämst
Tvåa efter Göteborgsregionen konjunkturmässigt kommer region Syd, med Skåne. Ser man till Västra Götaland utanför Göteborg visar dock mätningen på en minskande konjunktur. Allra störst är konjunkturfallet dock i Mälardalen utanför Stockholm och mitt-Sverige – här är det bland annat en väntad nedgång nedgången basindustrin och i fordonsindustrin som väntas.
Så vad förklarar då att Göteborgsregionen klarar sig fortsatt bra?
– Att stämningsläget är så bra förvånade oss, traditionellt så kunde man förvänta sig att stämningsläget skulle vara sämre i Göteborg när industrin går ned så pass mycket, säger Unionens chefsekonom Katarina Lundahl.
– Men det finns tre orsaker. För det första gäller det sämre läget i fordonsindustrin inte hela sektorn – det är fortsatt positivt i personbilsindustrin. Det är i den tunga fordonsindustrin nedgången märks tydligare med förväntad minskad orderingång. Och personbilsproduktionen är viktig i Göteborg.
I klartext: Volvo Cars är större lokalt i Göteborg än vad AB Volvo är.
Breddat sig
En annan förklaringar har att göra med att ”industri” inte bara är en tillverkningssektor längre utan en tjänstesektor.
– För det andra ser vi att Göteborg har breddat sig – det är inte bara ett tillverkningscenter utan ett innovationscenter. Inom till exempel fordonsindustrin så sker en utveckling inom elektrifiering och självkörande teknik oavsett konjunkturcykel.
Och en tredje faktor är något tidigare konjunkturrapporter pekat på:
– Vi ser en hög byggtakt i bostadsbyggandet i Göteborg, medan vi ser en minskning i Stockholm, säger Katarina Lundahl.
Andra industrisektorer där läget också är positivt är livsmedel, kemi och läkemedel, enligt rapporten.