Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hårt tryck på höstens H&M-kollektion

Rush i butik och även på nätet. Efter en kvart hängde de flesta galgarna tomma i H&M:s butik på Kungsgatan när årets kollektion med modehuset Balmain släpptes.

Vid GP:s besök på torsdagsmorgonen var det bara 15 minuter kvar innan H&M:s butik på Kungsgatan öppnade dörrarna för designsamarbetet med franska modehuset Balmain. Utanför ringlade en lång kö av shoppingsugna kunder. En av dem var Hanna Schreiber som hade sitt mål klart – en grön klänning. Hon stod bland de första som skulle släppas in klockan nio och hade köat i tre timmar:

- Men jag känner ändå pigg. Jag har druckit kaffe och ätit några mackor, sa hon.

När entrédörrarna öppnades rusade kön in och sprang upp en våning. Där väntade ett begränsat sortiment av kollektionen. Redan efter 15 minuter var de flesta galgar och hyllor tomma på kläder och accessoarer.

Elin Berntsson såg nöjd ut efter sitt shoppande. Hon hade bland annat lyckats få tag på en svart kavaj. Totalt bar hon på kläder för 6 000-7 000 kronor.

- För mig är det ett fynd, det skulle kosta mycket mer annars. Det här är den bästa kollektionen som H&M haft. Hoppas att de fortsätter samarbetet med Balmain.

Sepideh Mazloom satt utanför ett provrum med två t-shirtar och en polotröja.

- De har supertjusiga kläder. Sortimentet passar mig eftersom jag tycker mycket om guld och detaljer. Jag vill gärna att H&M fortsätter sitt designsamarbete, gärna med fler andra stora modehus eller designers.

Vilket är ditt optimala plagg?

- Snygga brallor löser det mesta, det kan man ha till allt, tycker jag.

Utanför butiken stod Alicia Krajewska med dotter Valerie Moshiri med två välfyllda påsar. Valerie var inte helt nöjd eftersom butiken inte hade en fuskpälsjacka som hon hade planerat att köpa.

- Jag fick hugga tag i något annat i stället, det blev en jacka och en t-shirt som var helt okej.

Även H&M:s nätförsäljning var utsatt för hårt tryck från start. Online-försäljningen öppnade klockan tio men då gick det inte komma in på sajten. Likadant resultat blev det en timme senare.

Årets kollektionssläpp gällde inte för alla H&M-butikerna. Enbart 260 utvalda butiker i världen och onlineförsäljningen fick tillgång till en del av kollektionen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.