Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Åtgärden är också ett sätt att motverka felparkerade elsparkcyklar. Bild: Annika Byrde
Åtgärden är också ett sätt att motverka felparkerade elsparkcyklar. Bild: Annika Byrde

Hårdare tag mot elsparkcyklar – inför nattförbud

Bolt stoppar nattliga åkturer på helger med sina elsparkcyklar i hela Norden. Förhoppningen är att den nya åtgärden ska leda till färre olyckor och bättre ordning i städerna.
– Vi i elscooterbranschen behöver bygga ett förtroende för det vi gör, säger Bolts public policy-chef David Mothander.

Mellan midnatt och klockan 05 på morgonen under fredagsnätter och lördagsnätter kommer det inte längre vara möjligt att hyra någon av Bolts elsparkcyklar i Sverige.

Det nya nattförbudet är främst en säkerhetsåtgärd – och en viktig del i företagets förbyggande arbete för att minska antalet elsparkcykelrelaterade olyckor.

– Man ska ha med sig att elscootrar egentligen är en ganska ny företeelse. Men det som för många var en leksak i början har istället blivit något viktigt och ganska nyttigt. Vi på Bolt ser att vi måste hitta ett ansvarsfullt sätt att göra det så bra som möjligt, och då är säkerheten a och o, säger David Mothander, public policy-ansvarig i Norden hos Bolt.

Kunder som försöker boka en elsparkcykel under helgnätter kommer istället uppmanas att boka en taxi från samma bolag.

– Vi ser en förhöjd säkerhetsrisk på nattetid, framför allt under helgerna, säger David Mothander.

”Förbättra ordningen”

Åtgärden är också ett sätt att motverka felparkeringar.

– Där vi är nu är nattstoppet den rätta saken att göra. Jag tror att vi kan minska olyckorna och förbättra ordningen runt elsparkcyklarna genom att göra det.

David Mothander, public policy-ansvarig i Norden hos Bolt. Bild: Bolt
David Mothander, public policy-ansvarig i Norden hos Bolt. Bild: Bolt

Bolt, som bland annat har elsparkcyklar placerade i Göteborg, har tidigare sänkt hastigheten på elsparkcyklarna i Oslo i ett försök att få bukt med problemet.

– Det finns ingen samlad statistik, men vi tror inte att det har gett full effekt även om det sannolikt har bidragit till färre olyckor, säger David Mothander.

LÄS MER: Tusentals fler elsparkcyklar ska placeras ut i år

LÄS MER: Voi stoppade kunder med månadskort – åkte för mycket

”Kan tyckas radikalt”

GP har tidigare rapporterat om läkare på Sahlgrenska som efterlyser konkreta åtgärder mot elsparkcykelolyckor.

Flera läkare på universitetssjukhuset vittnar om ett ökat antal allvarliga olyckor kopplade till stadens elsparkcyklar. Enligt en undersökning sökte 127 patienter vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus under perioden maj till oktober 2020. En siffra som kan jämföras med 198 patienter under hela 2019.

Av dessa hade över hälften druckit alkohol strax innan olyckstillfället. Majoriteten av olyckorna inträffade dessutom på nattetid.

– Vi i elscooterbranschen behöver bygga ett förtroende för det vi gör. Då måste man ta ansvar, vilket vi försöker göra nu. Att stänga tjänsten helt kan tyckas lite radikalt, men vi får utvärdera och se vilken effekt det har, säger David Mothander.

Fakta Bolt

• Bolt lanserade sin första elsparkcykel i Stockholm i maj förra året, och de finns i dag att hyra i Stockholm Malmö, Lund och Göteborg.

• Företaget har också matleveranser och en taxitjänst.

• Elsparkcyklarna finns i över 100 städer i 18 länder.

Källa: Bolt Services AB

LÄS MER: Det kan du få i böter om du bryter mot trafikregler på elsparkcykel

LÄS MER: Felparkerade elsparkcyklar ett problem för Finn som är blind

Voi tror inte på nedstängning

Elsparkcyklarna har visat sig vara ett populärt färdmedel hem från krogen – och ett stopp under helgnätterna kommer till en början innebära stora intäktstapp för bolaget.

– Stoppet kommer att kosta pengar kortsiktigt, men långsiktigt tror jag att det här krävs för att kunna vinna allmänhetens förtroende, säger David Mothander.

Är det här något man borde infört tidigare?

– Jag är inte säker på att det hade gett så stor effekt, men nu tror vi att det kan göra det.

Redan under Uppsalas valborgsfirande 2019 plockade elsparkcykelföretaget Voi tillfälligt bort sina scootrar från stadens gator. I dagsläget finns däremot inga planer på något permanent stopp för tjänsten under nattetid.

– Likt många andra företag tror vi inte på att stänga ner all transport nattetid, utan det vi måste göra är att begränsa berusningen i trafiken, säger Eric André, Sverigechef hos Voi.

– Vi vet att elsparkcyklarna är ett väldigt användbart transportmedel för många på sena kvällar och tidiga morgnar. Många tjejer och kvinnor anser att det är det säkraste sättet att ta sig runt på kvällstid, och det vill vi inte stoppa.

Gäller för hela Norden

Istället har företaget infört en rad andra åtgärder för att hindra berusade åkare från att skada sig. Sedan tidigare har man infört ett reaktionstest och flera låghastighets-zoner. Nu sänker Voi dessutom hastigheten på sina elsparkcyklar till femton kilometer i timmen under nätterna mellan torsdag och söndag varje vecka.

– Huruvida våra konkurrenter kommer att följa efter oss eller inte kan jag inte svara på. Men det är inte ett branschbeslut, utan vi gör det oavsett vad våra konkurrenter gör, säger David Mothander på Bolt.

Stoppet av uthyrning av elsparkcyklar under helgnätter gäller i alla länder i Norden där Bolt har verksamhet.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.